Wszystko to za sprawą nowelizacji   prawa o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, którą  wczoraj uchwalił Sejm. Przewiduje ona karę pieniężną w wysokości nie większej niż 25 proc. wartości sprzedaży pojazdu bez homologacji lub wycofanego z obrotu.

Nowe przepisy mają implementować zapisy dyrektywy 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady Europejskiej z 5 września 2007 r. Dyrektywa określa  ramy homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów. Określa  szczegółowe wymagania  techniczne, homologacyjne, proceduralne, dotyczące dopuszczenia nowych typów pojazdów, ich wyposażenia lub części do ruchu drogowego.

Celem dyrektywy jest też doprowadzenie do tego, by stosowane w każdym państwie UE osobne procedury homologacji zostały zastąpione zharmonizowaną procedurą homologacji – uniwersalną w UE, przy zachowaniu jak najwyższego poziomu bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego. Nowe przepisy zaczną obowiązywać dopiero pół roku po ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw.

Etap legislacyjny: trafi do Senatu