Reklama

Czy dziecko musi wyrazić zgodę na badanie psychologiczne

Dziecko musi się zgodzić na badanie, rozumieć jego założenia i wyniki – zakładają standardy diagnozy psychologicznej w edukacji, które rzecznik praw dziecka wysłał do minister edukacji.

Aktualizacja: 28.03.2018 08:31 Publikacja: 28.03.2018 08:27

Czy dziecko musi wyrazić zgodę na badanie psychologiczne

Foto: Fotolia.com

Kontrakt na badanie diagnostyczne zawierany z dzieckiem i jego rodzicem, a także poszanowanie prawa do dobrowolności, prywatności i poznania wyników diagnozy zakładają „Standardy diagnozy psychologicznej w edukacji". Stworzył je zespół specjalistów przy rzeczniku praw dziecka (RPD). Ich pierwszą część, skierowaną do psychologów diagnozujących dzieci i młodzież w systemie oświaty (czyli pracujących w poradniach psychologiczno-pedagogicznych i specjalistycznych) Marek Michalak wysłał właśnie do minister edukacji Anny Zalewskiej.

– To pierwszy dokument, który jest opisem dobrej praktyki w poradniach psychologiczno-pedagogicznych – tłumaczy Maja Filipiak z UniwersytetuHumanistyczno-Społecznego SWPS, członkini Zespołu ds. Standardów diagnozy psychologicznej w edukacji, powołanego przez RPD. Dodaje, że z powodu braku uregulowania zawodu psychologa, jego adeptom potrzebne są wytyczne.

Dokument oparty jest na „Standardach diagnozy psychologicznej w edukacji", opracowanych w 2014 r. przez Ogólnopolską Sekcję Diagnozy Psychologicznej Polskiego Towarzystwa Psychologicznego (PTP). Autorzy podkreślają, że diagnoza i wydawanie orzeczeń (np. o potrzebie kształcenia specjalnego) nie powinny sprowadzać się wyłącznie do wymiaru administracyjnego.

– Nie można pominąć dziecka jako podmiotu diagnozy, a w diagnozie aktywnej roli rodzica i szkoły, którzy wspierają je w rozwoju – tłumaczy Maja Filipiak.

Dlatego, zgodnie ze standardami, dziecko, na podstawie pełnej informacji, powinno zdecydować, czy chce skorzystać z usługi psychologicznej, a prowadzenie jej bez jego świadomej zgody jest bezprawne. Prawo gwarantuje także poufność samego faktu korzystania z pomocy psychologicznej, wyniku diagnozy oraz wszystkich informacji, jakie psycholog zdobył na temat dziecka. Dziecku przysługuje też prawo do poznania wyników diagnozy, a psycholog musi mu w sposób zrozumiały wyjaśnić wszystkie niejasności i wątpliwości.

Reklama
Reklama

W standardach podkreślono, że diagnoza psychologiczna w edukacji powinna się opierać na aktualnej wiedzy psychologicznej. „Konieczne jest aktualizowanie swoich kompetencji diagnostycznych przez wzbogacanie wiedzy i warsztatu o najnowsze narzędzia diagnostyczne" – czytamy. Psycholog powinien zdecydować, czy ma odpowiednią wiedzę, umiejętności i postawę etyczną do diagnozy.

„Jest niezbędne, aby usługa, którą psychologowie wykonują na rzecz dziecka, świadczona była profesjonalnie, jednorodnie wobec wszystkich dzieci" – podkreśla Marek Michalak w piśmie do minister Anny Zalewskiej. Dodaje, że standardy mają strukturalizować proces wnioskowania diagnostycznego na wszystkich jego etapach i apeluje do szefowej MEN o wprowadzenie tych rozwiązań do polskiego porządku prawnego.

– Takie działanie byłoby znaczącym krokiem w podnoszeniu jakości usług psychologicznych, a jednocześnie gwarancją, że czynności podejmowane w pracy z każdym dzieckiem zostaną wykonane z należytą starannością i na takim samym poziomie – dodaje Michalak.

Prawo karne
Prokurator krajowy o śledztwach ws. Ziobry, Romanowskiego i dywersji
Konsumenci
Nowy wyrok TSUE ws. frankowiczów. „Powinien mieć znaczenie dla tysięcy spraw”
Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Samorząd
Więcej czasu na plany ogólne w gminach. Bruksela idzie Polsce na rękę
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama