Turyści skarżą się na przewoźników

Polubownie lub nie – podróżni coraz częściej dochodzą swoich praw, nawet w sporach z zagranicznymi przedsiębiorcami. Pomaga im unijne prawo.

Aktualizacja: 20.08.2016 06:58 Publikacja: 19.08.2016 17:11

Turyści skarżą się na przewoźników

Foto: www.sxc.hu

Z roku na rok polskie Europejskie Centrum Konsumenckie otrzymuje coraz większą liczbę skarg. Od stycznia do połowy sierpnia 2016 r. otrzymało ich aż o 30 proc. więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Jeszcze większy przypływ skarg odnotowano w okresie urlopowym. Między 1 czerwca a 16 sierpnia przybyło ich aż o 38 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym.

Turyści skarżą się też do Urzędu Lotnictwa Cywilnego. W ciągu ostatnich dziesięciu lat liczba skarg zgłaszanych przez pasażerów na przewoźników lotniczych do ULC wzrosła prawie pięciokrotnie.

Samolot lub samochód

– Najwięcej spraw dotyczy transportu – linii lotniczych czy wynajmu samochodów. Wzrost skarg jest w naszej ocenie wynikiem zwiększenia dynamiki obiegu informacji – przede wszystkim za przyczyną mediów społecznościowych – mówi Piotr Stańczak, dyrektor ECK w Polsce.

Nieco inaczej na problem skarg patrzy Urząd Lotnictwa Cywilnego.

– Ich liczba jest proporcjonalna do przyrostu ruchu lotniczego i odzwierciedla poziom świadomości pasażerów przysługujących im praw. Odzwierciedla też tendencje, które w danym okresie wywarły największy wpływ na nieregularność przewozów, takie jak niekorzystne warunki atmosferyczne czy strajki – mówi Marta Chylińska z ULC. I zaznacza, że pasażerowie mogą też dochodzić swoich roszczeń przed sądami powszechnymi.

Piotr Stańczak podkreśla jednak, że choć konsumenci coraz lepiej wiedzą, kiedy przedsiębiorca narusza ich prawa, to nie mają świadomości, do jakiej instytucji zwrócić się po pomoc i z jakiej procedury skorzystać. I dodaje, że wciąż ulegają iluzji, że nie ma innych instancji niż sąd.

Tymczasem ze względu na koszty i przewlekłość postępowań nie jest to najlepsza droga rozwiązywania sporów dla konsumentów. Lepiej robić to polubownie, np. z pomocą europejskich centrów konsumenckich.

Urzędy pomagają za darmo

Europejskie Centrum Konsumenckie bezpłatnie wspiera w sprawach ponadgranicznych z przedsiębiorcami mającymi siedziby w UE, Norwegii oraz Islandii.

Z danych wynika jednak, że pasażerowie bardzo często wybierają postępowanie przed prezesem UCL. Mogą to zrobić samodzielnie. Mimo to wielu prawników oferuje swoje usługi.

– Kiedy mój samolot linii Small Planet spóźnił się, na lotnisku dwóch prawników rozdawało swoje wizytówki. Jednym z nich była pasażerka opóźnionego lotu. Trudno powiedzieć, skąd wśród odprawionych turystów wziął się drugi prawnik – opowiada pasażerka.

Postępowanie nie jest jednak skomplikowane, a na dodatek nie kosztuje. Pasażer nie musi więc korzystać z pomocy profesjonalnego pełnomocnika.

Prawo do odszkodowania z tytułu odwołanego, znacznie opóźnionego (co najmniej trzy godziny) lotu lub odmowy przyjęcia na pokład przysługuje pasażerom według zasad określonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady nr 261 z 2004 r. Klienci linii lotniczych mogą otrzymać od 250 do 600 euro odszkodowania, jeśli do zdarzenia doszło z winy przewoźnika. Pasażer w pierwszej kolejności składa reklamację u przewoźnika, a ten ma 30 dni na odniesienie się do niej.

Jeśli ten odmówi wypłaty odszkodowania, można się odwołać do Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Złożenie skargi powoduje wszczęcie postępowania w Komisji Ochrony Praw Pasażerów, co kończy się wydaniem przez prezesa ULC decyzji administracyjnej określającej zakres naruszenia.

Z roku na rok polskie Europejskie Centrum Konsumenckie otrzymuje coraz większą liczbę skarg. Od stycznia do połowy sierpnia 2016 r. otrzymało ich aż o 30 proc. więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Jeszcze większy przypływ skarg odnotowano w okresie urlopowym. Między 1 czerwca a 16 sierpnia przybyło ich aż o 38 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym.

Turyści skarżą się też do Urzędu Lotnictwa Cywilnego. W ciągu ostatnich dziesięciu lat liczba skarg zgłaszanych przez pasażerów na przewoźników lotniczych do ULC wzrosła prawie pięciokrotnie.

Pozostało 82% artykułu
W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"