Z roku na rok polskie Europejskie Centrum Konsumenckie otrzymuje coraz większą liczbę skarg. Od stycznia do połowy sierpnia 2016 r. otrzymało ich aż o 30 proc. więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Jeszcze większy przypływ skarg odnotowano w okresie urlopowym. Między 1 czerwca a 16 sierpnia przybyło ich aż o 38 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym.
Turyści skarżą się też do Urzędu Lotnictwa Cywilnego. W ciągu ostatnich dziesięciu lat liczba skarg zgłaszanych przez pasażerów na przewoźników lotniczych do ULC wzrosła prawie pięciokrotnie.
Samolot lub samochód
– Najwięcej spraw dotyczy transportu – linii lotniczych czy wynajmu samochodów. Wzrost skarg jest w naszej ocenie wynikiem zwiększenia dynamiki obiegu informacji – przede wszystkim za przyczyną mediów społecznościowych – mówi Piotr Stańczak, dyrektor ECK w Polsce.
Nieco inaczej na problem skarg patrzy Urząd Lotnictwa Cywilnego.
– Ich liczba jest proporcjonalna do przyrostu ruchu lotniczego i odzwierciedla poziom świadomości pasażerów przysługujących im praw. Odzwierciedla też tendencje, które w danym okresie wywarły największy wpływ na nieregularność przewozów, takie jak niekorzystne warunki atmosferyczne czy strajki – mówi Marta Chylińska z ULC. I zaznacza, że pasażerowie mogą też dochodzić swoich roszczeń przed sądami powszechnymi.