Reklama

Darmowy program z reklamą leków to przekazywanie lekarzom korzyści

Umieszczanie reklam produktów leczniczych w bezpłatnym programie komputerowym do zarządzania gabinetem lekarskim jest równoznaczne z przekazywaniem korzyści materialnej osobom uprawnionym do wystawiania recept.

Publikacja: 31.08.2016 13:03

Darmowy program z reklamą leków to przekazywanie lekarzom korzyści

Foto: 123RF

Tak uznał Główny Inspektor Farmaceutyczny (GIF) w sprawie spółki Polpharma, dystrybutora produktów lecznich Poltram krople (silny lek przeciwbólowy) oraz Espiro (tabletki stosowane w leczeniu niewydolności serca). Oba dostępne są wyłącznie na receptę.

Reklama tych leków była wyświetlana w darmowej wersji programu „Gabinet Dr Widget" do zarządzania przychodnią lub gabinetem lekarskim. Program oferowany jest także w wersji bez reklam, ale wtedy trzeba za niego zapłacić. Koszt licencji na jedno stanowisko to 95,83 zł miesięcznie.

GIF podejrzewał, że doszło do naruszenia przepisów art. 58 ust. 1 ustawy Prawo farmaceutyczne, który zabrania kierowania do osób uprawnionych do wystawiania recept oraz osób prowadzących obrót produktami leczniczymi reklamy produktu leczniczego polegającej na wręczaniu, oferowaniu i obiecywaniu korzyści materialnych, prezentów i różnych ułatwień, nagród, wycieczek oraz organizowaniu i finansowaniu spotkań promocyjnych produktów leczniczych, podczas których przejawy gościnności wykraczają poza główny cel tego spotkania. W ocenie GIF reklama polega na oferowaniu korzyści materialnej i ułatwienia w postaci darmowego dostępu do oprogramowania „Gabinet Dr Widget" .

Pełnomocnik spółki Polpharma tłumaczył, że reklamy są wyświetlane w serwisie „Gabinet Dr Widget" i są widoczne tylko dla zarejestrowanych użytkowników i po zalogowaniu. Jego zdaniem trzeba odróżnić prowadzenie reklamy w serwisie prowadzonej przez dystrybutora oprogramowania na zlecenie Polpharmy od oferowania przez tego dystrybutora dostępu do serwisu osobom uprawnionym do wystawiania recept.

- Umieszczanie reklam produktów leczniczych w środkach masowego przekazu jest powszechną formą ich promowania, a usługa umożliwiająca umieszczanie reklam jest, obok opłat za dostęp do odpłatnych wersji programów czy za egzemplarze czasopism, sposobem na finansowanie i utrzymanie danego środka masowego przekazu. Nie jest to w żadnym stopniu związane z przekazywaniem korzyści osobom, które mają prawo wystawiania recept – argumentował pełnomocnik spółki Polpharma podkreślając, że jego mocodawcę nie łączyły z tymi osobami żadne umowy.

Reklama
Reklama

GIF nie zgodził się z tymi argumentami. Jego zdaniem użytkownik bezpłatnej wersji programu otrzymuje wraz z reklamą korzyść o wartości co najmniej 95,83 zł miesięcznie w postaci bezpłatnego dostępu i korzystania z programu ułatwiającego mu zarządzanie gabinetem lub przychodnią.

GIF nakazał Polpharmie natychmiast zaprzestać prowadzenia niezgodnej z przepisami reklamy wizualnej leków.

Decyzja z 23 sierpnia 2016, znak: GIF-P-R-450/22-4/JD/16

Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Prawo drogowe
Koniec mandatów za zieloną strzałkę? Ministerstwo szykuje rewolucyjne zmiany
Nieruchomości
Zmiany w spółdzielniach mieszkaniowych. Kolejny zwrot ws. adwokatów i radców
Prawo w Polsce
Dramat warszawskich rodzin. Nawet miesiąc oczekiwania na pogrzeby bliskich
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Prawo w Polsce
Twoje dziecko jest ofiarą hejtu? Sprawdź, jakie kroki prawne możesz podjąć
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama