Zmienia się też szkolnictwo zawodowe. Dotychczasowa trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa przekształci się w trzyletnią branżową szkołę pierwszego stopnia. Tym samym na rok szkolny 2017/2018 nie przeprowadzano już rekrutacji do klasy pierwszej zasadniczej szkoły zawodowej, ale do klasy pierwszej branżowej szkoły pierwszego stopnia. W jej strukturze znalazły się klasy dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej i będą funkcjonowały w jej strukturze do czasu wygaszenia kształcenia w tym typie szkoły.
Uczeń, który ukończył gimnazjum w zeszłym roku szkolnym, mógł więc wybrać między nauką w branżowej szkole pierwszego stopnia, czteroletnim technikum lub trzyletnim liceum ogólnokształcącym.
Na lata szkolne 2018/2019 i 2019/2020 do branżowej szkoły pierwszego stopnia będzie prowadzona rekrutacja absolwentów gimnazjum. Od roku 2019/2020 nabór uwzględni też absolwentów ośmioletniej szkoły podstawowej. W tym samym roku do klas pierwszych liceów ogólnokształcących pójdą absolwenci gimnazjów i ośmioklasowych podstawówek. W najlepszych szkołach może być trudniej o miejsce.
Zmiany nie obejmą uczniów, który rozpoczęli już naukę w trzyletnim liceum – będą się uczyli według dotychczas obowiązujących zasad.
Od tego roku można tworzyć oddziały dwujęzyczne od klasy siódmej szkoły podstawowej. Takie rozwiązanie miało umożliwić zachowanie dotychczasowej liczby lat edukacji dwujęzycznej (w sumie sześć), czyli dwa lata w szkole podstawowej (klasy VII–VIII) oraz cztery lata w liceum ogólnokształcącym. Z sondy przeprowadzonej przez „Rzeczpospolitą" wynika jednak, że dotychczasowe gimnazja dwujęzyczne były najczęściej przyłączane do liceów, a gminy nie planowały w tym roku klas dwujęzycznych w szkołach podstawowych. Intensywna nauka języków obcych zacznie się w tych gminach później.
Zgodnie z prawem każda szkoła podstawowa może utworzyć oddział lub oddziały dwujęzyczne. W pierwszej kolejności będą do nich przyjmowani uczniowie danej szkoły.