Rz: Powrót z Turcji do Polski blisko 200 turystów opóźnił się o blisko dobę. Mieli wrócić w niedzielę o 19.30, ale ich lot odwołano. Samolot nie przyleciał z Warszawy z powodu awarii. Na co mogą liczyć w takiej sytuacji?
Hanna Zawistowska: Jeśli turysta zakupił imprezę turystyczną obejmującą transport, swoje roszczenia może kierować do biura podróży. To ono, a nie linie lotnicze, powinno zapewnić mu pomoc na lotnisku. Niestety, nie znajdzie tu zastosowania unijne rozporządzenie nakładające na przewoźników obowiązek zapewnienia pasażerom bezpłatnych posiłków i napojów w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania, a także możliwości przeprowadzenia dwóch rozmów telefonicznych, bo turyści podpisali umowę z biurem podróży i nie kupili biletów bezpośrednio od przewoźnika.
Mogą jednak oczekiwać, że biuro przejmie choć część jego obowiązków. Organizator wyjazdu będzie potem mógł wystąpić z roszczeniem zwrotnym do linii lotniczych.
Czy turysta, który wrócił do domu z opóźnieniem, może się domagać od biura odszkodowania?
Oczywiście. Jeśli na przykład na lotnisku zakupił dla swojego małego dziecka posiłek, bo organizator nie zapewnił jedzenia dostosowanego do jego wieku, biuro powinno zwrócić wydane kwoty. Dlatego warto zachować rachunki. Później łatwiej będzie udowodnić rozmiary szkody.