Tomasz Michalik, partner w spółce MDDP[/b]
Wydaje się, że 2009 rok będzie rokiem szczególnych wyzwań dla całej gospodarki, w tym dla doradców podatkowych. Nie ulega raczej wątpliwości, że spowolnienie gospodarcze będzie miało coraz większy wpływ także na sytuację doradców podatkowych. Nie oznacza to jednak, że sytuacja ta musi się zmienić na gorsze. Oznacza jedynie, że doradcy będą się musieli przystosować do nowych warunków rynkowych i zmieniających się oczekiwań klientów. Można więc sądzić, że podatnicy będą w szczególności poszukiwali doradztwa skrojonego na miarę ich rzeczywistych potrzeb, a nie rozwiązań z ich punktu widzenia czysto abstrakcyjnych. Wiąże się to z tym, że niewątpliwie klienci będą bardziej zwracać uwagę na koszty nabywanych usług doradczych. To zaś sprawi, że będą oczekiwać w szczególności obniżenia kosztów standardowych usług oferowanych przez doradców podatkowych. Nie ma natomiast powodu sądzić, by koszty tych usług, które przynoszą klientom najwięcej wartości, miały się znacząco obniżyć. W przypadku takich usług, jak zawsze decyduje stosunek uzyskanych korzyści do poniesionych kosztów. Na pewno na tym zmieniającym się rynku doskonale odnajdą się ci, którzy będą elastycznie reagować na potrzeby rynku i klientów. O ile w okresie rozpędzonej gospodarki jedną z dróg do sukcesu jest specjalizacja, o tyle można sądzić, że w okresie spowolnienia ważna będzie możliwość zaoferowania klientom szerokiej palety usług doradztwa podatkowego, a także usług doradczych innych niż podatkowe. [/ramka]
[ramka][b]Iwona Smith, partner zarządzający działem doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers[/b]
Branża doradztwa podatkowego nie pozostaje obojętna na tendencje widoczne w całej gospodarce i musi reagować na zmiany popytu ze strony rynku. W dzisiejszych realiach ekonomicznych firmy są skłonne płacić doradcom podatkowym za takie projekty, które nie wiążą się z ponoszeniem przez nie istotnych nakładów finansowych. Następuje przeniesienie ciężaru na optymalizację pozwalającą na stosunkowo szybkie i wymierne oszczędności podatkowe. Idealnym modelem okazują się projekty samofinansujące, czyli np. takie, które umożliwiają odzyskanie nadpłaconego podatku, z którego potem firmy mogą opłacić honorarium doradcy. Wiele tego rodzaju możliwości optymalizacji powstaje na styku polskich i międzynarodowych przepisów podatkowych.
Wartą podkreślenia tendencją na rynku doradztwa podatkowego jest aktywność doradców w obszarach, którymi dotąd nie zajmowali się w szerszym zakresie. Chodzi m.in. o prowadzenie rozliczeń podatkowych czy usługi przedstawiciela podatkowego. Dziedziny te stanowią obecnie pewne źródło stałych przychodów. Usługi konsultingowe to, niestety, ten obszar, który tradycyjnie odczuwa skutki spowolnienia gospodarczego. Istotnym trendem, którego źródeł można upatrywać również w kryzysie, jest wzrost liczby postępowań kontrolnych prowadzonych przez administrację podatkową.
Obserwujemy nie tylko zwiększenie liczby kontroli, ale także wysokości wymiaru zobowiązań podatkowych po kontrolach. Można się spodziewać, że w najbliższych miesiącach liczba kontroli prowadzonych u podatników będzie nadal rosła i to w dynamicznym tempie. [/ramka]