Reklama
Rozwiń

Rynek weryfikuje obowiązujące cenniki

Nigdy wcześniej doradcy podatkowi nie odczuli tak wyraźnie presji na obniżkę wynagrodzeń za świadczone usługi jak w tym roku. Są bardziej skłonni oferować dodatkowe porady za tę samą cenę

Publikacja: 24.06.2009 07:08

Ceny chętniej obniżają mniejsze spółki, które aby przetrwać trudny czas, nie mogą sobie pozwolić na utratę klientów.

Przedsiębiorcy, którzy liczyli na to, że kryzys otworzy im na oścież drzwi do niedawna jeszcze niedostępnych cenowo usług czy firm doradczych, mogli się jednak poczuć trochę zawiedzeni.

[srodtytul]Mali walczą o przetrwanie[/srodtytul]

Ceny usług doradztwa podatkowego wprawdzie spadły, ale nie u każdego i nie zawsze w znaczącym stopniu. Choć znalazły się i takie spółki, które – jak twierdzą ich konkurenci – oferowały ceny swoich usług nawet poniżej kosztów, co czasami miało zgubny wpływ na ich własną kondycję finansową. Wymuszało bowiem podjęcie tak radykalnych kroków, jak zwolnienie części pracujących na zyski firmy doradców podatkowych.

Niewątpliwie widmo kryzysu doprowadziło jednak do sytuacji, gdy cena stała się znaczącym argumentem przetargowym, a cenowa walka o klienta dała się we znaki także tym największym. Zdarzało się, że swą ofertą Dawid pokonywał Goliata, bo ten pierwszy gotów był wykonać tę samą usługę za... nawet jedną dziesiątą kwoty proponowanej przez większego. W takiej sytuacji w grę wchodził zapewne nie tyle zarobek, ile chęć przejęcia klienta.

Duża rozpiętość cenowa to również efekt otwierania się rynku na małe firmy zakładane przez doradców, którzy zdobyli doświadczenie w międzynarodowych korporacjach lub renomowanych spółkach, a następnie sami zdecydowali się założyć własne firmy.

[srodtytul]Więcej usług, ta sama zapłata[/srodtytul]

Część firm, choć nie obniża cen usług, to, jeśli wziąć pod uwagę ich nakład pracy, w praktyce zarabia mniej. Klienci coraz śmielej negocjują uzyskanie dodatkowych usług w tej samej cenie. Ale i same firmy doradcze – zarówno większe, jak i mniejsze – stały się bardziej skłonne do wzbogacania swojej oferty i tworzenia pakietów usług w ramach dotychczasowego czy też nieznacznie tylko zwiększonego wynagrodzenia. Dużym zainteresowaniem klientów cieszy się zwłaszcza usługa hot line. Taka gorąca linia z doradcą podatkowym dostępna jest w abonamencie miesięcznym i obejmuje porady udzielane w ramach bieżącej obsługi firmy. Jak się okazuje, jest to usługa ważna też dla samych firm doradczych, bo w dobie spadku liczby transakcji, przejęć czy restrukturyzacji coraz więcej doradców podatkowych utrzymuje się właśnie z prowadzenia bieżącej obsługi przedsiębiorców.

Ceny chętniej obniżają mniejsze spółki, które aby przetrwać trudny czas, nie mogą sobie pozwolić na utratę klientów.

Przedsiębiorcy, którzy liczyli na to, że kryzys otworzy im na oścież drzwi do niedawna jeszcze niedostępnych cenowo usług czy firm doradczych, mogli się jednak poczuć trochę zawiedzeni.

Pozostało jeszcze 87% artykułu
Spadki i darowizny
Jak długo można żądać zachowku? Prawo jasno wskazuje termin przedawnienia
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Prawo w Polsce
Ślub Kingi Dudy w Pałacu Prezydenckim. Watchdog pyta o koszty, ale studzi emocje
Prawo karne
Andrzej Duda zmienia zdanie w sprawie przepisów o mowie nienawiści
Matura i egzamin ósmoklasisty
Uwaga na świadectwa. MEN przypomina szkołom zasady: nieaktualne druki do wymiany
W sądzie i w urzędzie
Od 1 lipca nowości w aplikacji mObywatel. Oto, jakie usługi wprowadzono