Rynek weryfikuje obowiązujące cenniki

Nigdy wcześniej doradcy podatkowi nie odczuli tak wyraźnie presji na obniżkę wynagrodzeń za świadczone usługi jak w tym roku. Są bardziej skłonni oferować dodatkowe porady za tę samą cenę

Publikacja: 24.06.2009 07:08

Ceny chętniej obniżają mniejsze spółki, które aby przetrwać trudny czas, nie mogą sobie pozwolić na utratę klientów.

Przedsiębiorcy, którzy liczyli na to, że kryzys otworzy im na oścież drzwi do niedawna jeszcze niedostępnych cenowo usług czy firm doradczych, mogli się jednak poczuć trochę zawiedzeni.

[srodtytul]Mali walczą o przetrwanie[/srodtytul]

Ceny usług doradztwa podatkowego wprawdzie spadły, ale nie u każdego i nie zawsze w znaczącym stopniu. Choć znalazły się i takie spółki, które – jak twierdzą ich konkurenci – oferowały ceny swoich usług nawet poniżej kosztów, co czasami miało zgubny wpływ na ich własną kondycję finansową. Wymuszało bowiem podjęcie tak radykalnych kroków, jak zwolnienie części pracujących na zyski firmy doradców podatkowych.

Niewątpliwie widmo kryzysu doprowadziło jednak do sytuacji, gdy cena stała się znaczącym argumentem przetargowym, a cenowa walka o klienta dała się we znaki także tym największym. Zdarzało się, że swą ofertą Dawid pokonywał Goliata, bo ten pierwszy gotów był wykonać tę samą usługę za... nawet jedną dziesiątą kwoty proponowanej przez większego. W takiej sytuacji w grę wchodził zapewne nie tyle zarobek, ile chęć przejęcia klienta.

Duża rozpiętość cenowa to również efekt otwierania się rynku na małe firmy zakładane przez doradców, którzy zdobyli doświadczenie w międzynarodowych korporacjach lub renomowanych spółkach, a następnie sami zdecydowali się założyć własne firmy.

[srodtytul]Więcej usług, ta sama zapłata[/srodtytul]

Część firm, choć nie obniża cen usług, to, jeśli wziąć pod uwagę ich nakład pracy, w praktyce zarabia mniej. Klienci coraz śmielej negocjują uzyskanie dodatkowych usług w tej samej cenie. Ale i same firmy doradcze – zarówno większe, jak i mniejsze – stały się bardziej skłonne do wzbogacania swojej oferty i tworzenia pakietów usług w ramach dotychczasowego czy też nieznacznie tylko zwiększonego wynagrodzenia. Dużym zainteresowaniem klientów cieszy się zwłaszcza usługa hot line. Taka gorąca linia z doradcą podatkowym dostępna jest w abonamencie miesięcznym i obejmuje porady udzielane w ramach bieżącej obsługi firmy. Jak się okazuje, jest to usługa ważna też dla samych firm doradczych, bo w dobie spadku liczby transakcji, przejęć czy restrukturyzacji coraz więcej doradców podatkowych utrzymuje się właśnie z prowadzenia bieżącej obsługi przedsiębiorców.

Ceny chętniej obniżają mniejsze spółki, które aby przetrwać trudny czas, nie mogą sobie pozwolić na utratę klientów.

Przedsiębiorcy, którzy liczyli na to, że kryzys otworzy im na oścież drzwi do niedawna jeszcze niedostępnych cenowo usług czy firm doradczych, mogli się jednak poczuć trochę zawiedzeni.

Pozostało 87% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Prawo dla Ciebie
PiS wygrywa w Sądzie Najwyższym. Uchwała PKW o rozliczeniu kampanii uchylona
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Dane osobowe
Rekord wyłudzeń kredytów. Eksperci ostrzegają: będzie jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawnicy
Ewa Wrzosek musi odejść. Uderzyła publicznie w ministra Bodnara