Najważniejsi klienci firm doradczych - TABELA
Nie wszyscy lubią się chwalić tym, jakich klientów obsługują – i to nie tylko w naszym rankingu. Umowy doradców podatkowych z klientami często zawierają klauzule daleko idącej poufności, zakazujące ujawniania nazw obsługiwanych podmiotów (często także po wygaśnięciu kontraktu). Jednak z danych ujawnionych redakcji przez niektórych uczestników rankingu wynika, że duże kancelarie zazwyczaj obsługują wielkie międzynarodowe koncerny. Zdarzają się jednak wyjątki.
Mała kancelaria ?może znaleźć niszę
Niektórym uczestnikom rankingu, będących kilkuosobowymi firmami, udaje się zawrzeć kontrakty na obsługę wielkich firm. Z reguły są to zadania mniej kompleksowe, gdy gigant decyduje się bez szkody dla swojego biznesu powierzyć cześć doradztwa małej firmie, z reguły tańszej niż tuzy konsultingu. Wtedy taka działalność może uzupełniać w pewnych obszarach kompleksową usługę doradczą większej firmy konsultingowej.
Ciekawym przykładem jest kancelaria Parulski i Wspólnicy, mogąca się pochwalić wystawianiem faktur dla największych firm paliwowych i tytoniowych. Świadczy ona usługi dość niszowe, ale o sporym znaczeniu finansowym dla klientów. Głównym ich tematem jest bowiem akcyza – podatek bardzo zbiurokratyzowany i nieraz wysoki.
Jednak, jak przyznaje szef kancelarii Szymon Parulski, nie tylko ta specjalizacja przesądza o zdobywaniu klientów. – Współpracujemy z takimi branżami jak tytoniowa, paliwowa czy spirytusowa od wielu lat i rozumiemy specyfikę ich biznesu, a nasze porady uzupełniamy o skutki w innych podatkach niż akcyza – wyjaśnia. Nie bez znaczenia jest fakt, że Parulski i jego koledzy nabyli tej wiedzy, pracując ?w wielkich firmach doradczych.