– Żyjemy dziś w czasach gwałtownych przemian technologicznych i nowych trendów, które odmieniają oblicze każdej organizacji – mówi Sławomir Błaszczak, partner zarządzający 4Results. – Zanikanie zawodów i całych branż, automatyzacja i cyfryzacja, zupełnie nowe produkty i oczekiwania klientów – wszystkoto są zjawiska, które wywracają do góry nogami znane nam, utarte schematy – dodaje.
Obecną biznesową rzeczywistość określa się coraz powszechniej stosowanym terminem „czasy VUCA", czyli zmienności (volatility), niepewności (uncertainty), złożoności (complexity), niejednoznaczności (ambiguity). Skrót ten jest akronimem wprowadzonym przez amerykańskich wojskowych na określenie nieprzewidywalnej sytuacji geopolitycznej, jaka powstała po zakończeniu zimnej wojny.
Firma szkoleniowo-doradcza 4Results sprawdziła, jak w nowej rzeczywistości radzą sobie polscy menedżerowie. Jak wynika z badania „Polski lider: decyzje w czasach VUCA", przeprowadzonych wśród 479 liderów, najczęściej zgadzali się oni ze stwierdzeniami: „podejmując decyzje, muszę uwzględnić wiele czynników, które ciągle się zmieniają" (średnia 4,4 na skali od 1 do 5) oraz „w procesie podejmowania decyzji muszę uwzględniać wiele różnych interesów i zależności" (średnia 4,3). Najrzadziej akceptowali zdanie „skutki podejmowanych przeze mnie decyzji są coraz mniej przewidywalne" (średnia 2,7).
Średni wskaźnik VUCA dla polskich menedżerów wyniósł 3,39 na 5 maksymalnie, ale rozkłada się różnie. Powyżej średniej wybijają się obszary związane ze „złożonością" i „zmiennością", a poniżej te związane z „niepewnością" i „niejednoznacznością".