Tak wynika z raportu „Przedsiębiorczość kobiet w Polsce", jaki dzisiaj opublikuje Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. 35 proc. wszystkich pracujących kobiet to osoby prowadzące działalność gospodarczą.
– Kobieta prowadząca własną działalność jest młoda, na ogół dobrze wykształcona. Poprzedziła ją pracą w charakterze pracownicy najemnej. Do zmiany statusu skłoniły ją względy finansowe, ale też dążenie do samodzielności i wykorzystanie sprzyjających okoliczności – wskazuje Bożena Lublińska-Kasprzak, prezes PARP.
Z dotychczasowych badań wynika, że dla wielu kobiet założenie firmy jest jedynym sposobem powrotu na rynek pracy po okresie wychowywania dzieci lub po bezrobociu.
Kobiety prowadzą najczęściej małe (do dziewięciu pracowników) firmy usługowe oraz z zakresu ochrony zdrowia i pomocy społecznej lub obsługi rynku nieruchomości. Ich firmy mają nieco gorsze wskaźniki przetrwania po roku i po trzech latach niż w przypadku przedsiębiorstw prowadzonych przez mężczyzn.
Ponad połowa takich pań ma wyższe wykształcenie. Są absolwentkami nauk biologicznych, matematycznych, technicznych, produkcji i przetwórstwa, rolnictwa, leśnictwa, weterynarii.