– Potrzebujemy do zespołu kogoś niebiesko-czerwonego. Tak określił profil poszukiwanego pracownika jeden z naszych klientów – wspomina Katarzyna Borowczyk, kierownik w dziale rekrutacji i selekcji w firmie doradztwa personalnego Bigram.
Nie był to tajemniczy kod, ale charakterystyka kandydata według popularnego testu preferencji zawodowych Insights, który oceniając cechy charakteru oraz potencjał zawodowy pracowników, przedstawia ludzi w postaci kolorów. (Np. czerwono-niebieski oznacza urodzonego lidera, który ceni porządek i wysoką jakość pracy).
Zdolności i osobowość
Testy badające różne kompetencje kandydatów do pracy (m.in. zdolności analityczne oraz ich potencjał i osobowość na dobre już zagościły w agencjach rekrutacyjnych i w dużych firmach. – Korzystamy zarówno z testów opracowywanych wewnętrznie, jak i dostarczanych przez dostawców zewnętrznych, takich jak SHL czy Berlitz – mówi Kamil Korcz, dyrektor ds. rekrutacji w Accenture Polska. Jak zaznacza, testy są zróżnicowane i dobierane w zależności od działu czy stanowiska.
Np. absolwenci aplikujący do działu konsultingu uczestniczą w testach weryfikujących umiejętności analityczne. W przypadku kandydatów starających się o pracę w obszarze doradztwa biznesowego firma stosuje dodatkowo testy językowe. Z kolei kandydaci do działu technologii uczestniczą w testach sprawdzających kompetencje w zakresie języków programowania.
– W przypadku kandydatów ubiegających się o pracę w Centrum Usług Accenture (BPO) weryfikujemy nie tylko ich umiejętności językowe, ale też kompetencje z obszaru charakterystycznego dla działu, do którego aplikują – dodaje Kamil Korcz.