Dyrektorka MDK, powołana na to stanowisko na czas określony do 30 września 2024 r., została z niego odwołana w sierpniu 2019 r. na podstawie wyników audytu funkcjonowania MDK, wykonanego przez zewnętrzną firmę, oraz po ocenie warunków organizacyjno-finansowych i realizacji programu działania placówki. Audytorzy ocenili, że doszło do wielokrotnego naruszenia ustawy o zamówieniach publicznych. W szczególności chodziło o kwalifikowanie usług kateringowych, rozrywkowych czy dostarczania sprzętu technicznego na imprezy organizowane przez MDK jako usługi działalności kulturalnej, do których nie stosuje się przepisów ustawy o zamówieniach publicznych.
Naruszenie przepisów prawa w związku z zajmowanym stanowiskiem jest jedną z przesłanek odwołania ze stanowiska. Prezydent miasta twierdził ponadto, że wydarzenia kulturalne są niezmiennie organizowane w tej samej formule. Brakuje otwartości na pomysły osób indywidualnych i grup.
Czytaj też: Dyrektora domu kultury nie można odwołać ze stanowiska z powodu wypadku - wyrok WSA
W skardze do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi odwołana dyrektorka zakwestionowała niezależność firmy audytorskiej i odrzuciła zarzut naruszenia prawa o zamówieniach publicznych. Umowy z przedsiębiorcami świadczącymi usługi kateringowe czy rozrywkowe nie generowały wydatków środków publicznych, lecz przychody z wynajmu terenów podczas organizacji imprez – wyjaśniała.
Sąd przypomniał, że ustawa o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej precyzuje ściśle katalog przesłanek, które mogą być podstawą odwołania przed terminem dyrektora instytucji kultury. Prezydent miasta wskazał na wielokrotne naruszenia przepisów ustawy o zamówieniach publicznych. Miało to wynikać z audytu. W aktach sprawy brakowało jednak protokołu z kontroli. Protokół nadesłany dopiero na wezwanie sądu nie zawiera – wbrew stanowisku prezydenta miasta – jednoznacznych twierdzeń o naruszeniu przez skarżącą przepisów ustawy o zamówieniach publicznych w związku z ich niezastosowaniem. W aktach brakuje także potwierdzenia odstąpienia przez skarżącą od umowy w sprawie warunków organizacyjno-finansowych działalności MDK oraz programu działania. Sąd uznał więc, że zarządzenie zostało wydane z istotnym naruszeniem przesłanek i stwierdził jego nieważność.