O budowaniu marki mówią dziś nie tylko specjaliści od brandingu towarów i usług, ale także doradcy kariery i eksperci HR. Podobnie jest z obecnością w portalach społecznościowych, gdzie swoje profile mają zarówno firmy i ich flagowe marki, jak również specjaliści i menedżerowie. Niekiedy nawet są to te same portale, a konkretnie jeden – Facebook.
Nie bez powodu szukanie pracy porównuje się coraz częściej do sprzedaży, tyle tylko, że produktem jest tu sam kandydat. Jacek Zimnicki, starszy konsultant w firmie Lee Hecht Harrison DBM, która specjalizuje się w outplacemencie, czyli wsparciu dla zwalnianych pracowników, twierdzi, że bardzo istotną obecnie kompetencją, wręcz niezbędną do zdobycia pracy jest „inteligencja marketingowa".
W dobie rosnącej konkurencji na rynku pracy i automatyzacji procesów selekcji staje się ona niezbędna, by opracować wygrywające CV i skutecznie przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej. Warto też pamiętać o kilku zasadach, które stosują firmy budujące mocne i poszukiwane przez konsumentów marki.
1.
Zdobyć rozpoznawalność. Tak jak uwagę konsumenta przyciąga znana np. z reklamy marka, tak samo uwagę rekruterów łatwiej przyciągnie CV kandydata, który ma w branży dobry wizerunek. W jego budowie budowie rolę reklam pełni m.in. udział w branżowych konferencjach, publikacje i komentarze w mediach, w tym modna ostatnio aktywność na Twitterze. To wszystko pomaga budować i wzmacniać markę eksperta, autorytetu – przydatną i specjalistom i menedżerom. Rozpoznawalność kandydata wzmacnia też dobry profil na profesjonalnym portalu społecznościowym (GoldenLine, LinkedIn), gdzie coraz częściej buszują rekruterzy.
2.
Marketing szeptany. Tak cenione w biznesie zjawisko polecania produktów i usług przez ich użytkowników ma swój odpowiednik w HR. A konkretnie w systemach referencji w firmach, które coraz częściej zachęcają pracowników, by rekomendowali znajomych do pracy. Do tego niezbędny jest networking, czyli umiejętność budowania i wykorzystania sieci zawodowych kontaktów. Warto pamiętać, że jego pierwszym elementem jest zdobycie rozpoznawalności...