Praca sama cię znajdzie

Serwisy społecznościowe to nie tylko sposób na nawiązanie i utrzymanie znajomości. To także większe szanse na dobrą posadę

Publikacja: 14.01.2009 03:00

Praca sama cię znajdzie

Foto: www.facebook.pl

Aneta Gergont-Gałązka nie planowała zmiany pracodawcy, gdy latem 2007 r. dostała z nowego portalu społecznościowego zaproszenie do przetestowania i skomentowania jego użyteczności. Przesłała swoje uwagi i wkrótce potem prezes serwisu zaprosił ją na rozmowę rekrutacyjną.

Oferta była na tyle ciekawa, że zdecydowała się odejść z agencji reklamowej i została szefową marketingu Profeo.pl. Należy do szybko rosnącej grupy internautów, którym portale społecznościowe pomogły w karierze zawodowej.

[srodtytul]Profil i osobowość[/srodtytul]

Jak podkreśla Marcin Pytel z zarządu GoldenLine, największego w Polsce biznesowego serwisu społecznościowego, w bardzo wielu projektach rekrutacyjnych pracodawcy starają się dotrzeć bezpośrednio do potencjalnych kandydatów. Biznesowe serwisy społecznościowe ułatwiają taki kontakt na linii pracodawca – potencjalny kandydat. Wybierają wśród swych użytkowników osoby najlepiej spełniające oczekiwania firm a następnie informują je o ofertach pracy.

W rezultacie specjaliści od rekrutacji, szefowie firm i pracownicy działów HR coraz częściej właśnie na GoldenLine, LinkedIn czy Profeo szukają kandydatów na pracowników, sprawdzając też ich profile na Naszej-Klasie, Gronie czy Facebooku, który w ubiegłym roku uruchomił swą polską wersję.

– Prywatne informacje też się liczą, bo mogą pokazać istotne dla pracodawcy cechy osobowości kandydata – ocenia Justyna Lipowska, która zarządza działem rekrutacji w firmie HRK i na co dzień korzysta z kilku dużych serwisów społecznościowych. Na tych biznesowych, gdzie ma swoje profile zawodowe, szuka przede wszystkim konkretnych informacji o kandydatach. Zwykle skutecznie. Jej zdaniem większość użytkowników ma już profesjonalnie przygotowane profile ze szczegółowymi danymi o zakresie zadań w obecnej pracy, o dotychczasowych doświadczeniach i osiągnięciach. – Jeśli ktoś chce się pokazać na rynku pracy, to serwis społecznościowy jest dziś bardzo dobrym sposobem komunikacji. Wiem, że niektóre osoby mają awersję do takich przedsięwzięć i trochę na tym tracą – dodaje Justyna Lipowska.

– Dobrze opisany profil na GoldenLine, Profeo czy Linkedln daje dużo większe szanse na znalezienie dobrej pracy. Serwisy są dziś jednym z narzędzi rekrutacji, z którego korzystają chyba wszystkie firmy doradztwa personalnego – ocenia Kamila Błaszk, główny konsultant ds rekrutacji w firmie Bigram. Jak przyznaje, szukając kandydatów, przede wszystkim zwraca uwagę na rozbudowany profil zawodowy. Informacja o specjalności i branży, w której się pracuje, to za mało. Rekruterów interesuje także stanowisko i zakres obowiązków. – Zawsze najpierw bierzemy pod uwagę rozbudowane profile – zaznacza Kamila Błaszk.

[srodtytul]Dotrzeć do pasywnych[/srodtytul]

Bardzo cenna jest też informacja, że użytkownik jest otwarty na nowe oferty pracy. Ułatwia ona zadanie rekruterom, choć i tak dotrą oni do pożądanego kandydata. GoldenLine w usłudze Direct Contact umożliwia wyszukanie w swej bazie danych użytkowników, którzy najlepiej spełniają kryteria określone przez pracodawcę, i wysłanie ofert pracy na ich skrzynkę e-mailową. – Jeśli nawet kandydat sam nie jest zainteresowany, to może kogoś polecić na to stanowisko – dodaje Kamila Błaszk, która na co dzień korzysta z GoldenLine. Podobnie jak większość z ok. 1400 pracowników agencji doradztwa personalnego, którzy mają tam swoje profile. Dotychczas na GoldenLine zarejestrowało się już 450 tysięcy osób.

Jego główny krajowy konkurent Profeo. pl należy do grupy Pracuj, która jest też właścicielem czołowego portalu rekrutacyjnego w Polsce. – Nasz serwis jest skierowany do osób, które nie wejdą na Pracuj.pl, bo nie szukają aktywnie pracy. Jednak jeśli dostaną dobrą ofertę, to ją rozważą – wyjaśnia Marcin Zabielski, szef Profeo.pl.

Dodaje, że serwis, który ma ok. 150 tys. zarejestrowanych użytkowników, na razie buduje swoją ofertę i wprowadza kolejne narzędzia rekrutacyjne, m.in. ogłoszenia dopasowane do konkretnych osób.

[srodtytul]Szansa w spowolnieniu[/srodtytul]

Marcin Pytel z GoldenLine twierdzi, że w czasach spowolnienia gospodarczego biznesowe serwisy społecznościowe będą się rozwijać jeszcze szybciej. – Więcej osób zwróci uwagę na przebieg swej kariery i rozwój zawodowy. Kandydaci będą szukali sposobów pokazania się pracodawcom, zwłaszcza w serwisach, gdzie mają zapewniony stały dostęp do rekruterów i aktualnych informacji o rynku pracy – ocenia Pytel.

Większa liczba użytkowników to większe pieniądze z emisji ofert pracy i reklam, na których zarabiają serwisy. Dla samych internautów nie mniej ważna od pokazania się potencjalnym pracodawcom jest możliwość nowych kontaktów zawodowych oraz wymiany informacji. Na GoldenLine jest już 12 tysięcy grup tematycznych, w tym aż 500 związanych z tematyką „Praca”. Na Profeo.pl takich grup jest ponad dwa tysiące.

Wymianę opinii ułatwiają też niszowe serwisy, jak Biznes. net, który pozycjonuje się jako portal skierowany do branży inwestycyjno-finansowej oraz małych i średnich firm. Jego szef Michał Faber podkreśla, że serwis nie konkuruje z GoldenLine ani z Profeo, choć też umożliwia firmom przesłanie ofert pracy swym użytkownikom.

[ramka][b]Gdzie szukają kandydatów polscy pracodawcy[/b]

[link=http://]www.goldenline.pl[/link]

[link=http://]www.linkedin.com[/link]

[link=http://]www.profeo.pl[/link][/ramka]

[ramka][link=http://www.kariera.pl/czytaj/799/gdzie-i-jak-szukac-pracy/]Jak szukać pracy w Internecie?[/link][/ramka]

Aneta Gergont-Gałązka nie planowała zmiany pracodawcy, gdy latem 2007 r. dostała z nowego portalu społecznościowego zaproszenie do przetestowania i skomentowania jego użyteczności. Przesłała swoje uwagi i wkrótce potem prezes serwisu zaprosił ją na rozmowę rekrutacyjną.

Oferta była na tyle ciekawa, że zdecydowała się odejść z agencji reklamowej i została szefową marketingu Profeo.pl. Należy do szybko rosnącej grupy internautów, którym portale społecznościowe pomogły w karierze zawodowej.

Pozostało 90% artykułu
Poszukiwanie pracy
Na rynek pracy ruszyła jesienna fala młodych kandydatów
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Partnera
SHEIN Rozwija Centrum Technologiczne w Europie: Trwa rekrutacja polskich ekspertów IT
Poszukiwanie pracy
Rekrutacja coraz dłuższa i bardziej frustrująca dla kandydata
Poszukiwanie pracy
Przybyło ofert pracy. Kogo najbardziej szukają firmy?
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Poszukiwanie pracy
Płaca w IT jest prawie dwa i pół razy wyższa niż w firmach odzieżowych