Reklama

Kampania prezydencka 2025. Dlaczego politycy postawili na podcasty?

Karol Nawrocki u Żurnalisty, Szymon Hołownia u Małgorzaty Ohme, Sławomir Mentzen w Kanale Zero i z własnym podcastem, Rafał Trzaskowski u Winiego. Kampania prezydencka 2025 toczy się na nowych polach, chociaż to bardziej ewolucja niż rewolucja.

Publikacja: 02.04.2025 16:34

Sławomir Mentzen, Rafał Trzaskowski, Karol Nawrocki i Szymon Hołownia

Sławomir Mentzen, Rafał Trzaskowski, Karol Nawrocki i Szymon Hołownia

Foto: PAP/Jarek Praszkiewicz, Albert Zawada, Darek Delmanowicz, Szymon Pulcyn

Podcasty stały się w tej kampanii modne, chociaż nie są nową dla polityków formą. Były – choć na inną skalę – elementem kampanii prezydenckich zarówno w 2015 roku, jak i pięć lat później. W 2015 r. to m.in. głośny wówczas występ prezydenta Bronisława Komorowskiego w podcaście „20m2”  Łukasza Jakóbiaka.

Teraz podcasty są dużo bardziej popularne, a politycy – np. lider Konfederacji Sławomir Mentzen i posłanka Razem Paulina Matysiak – tworzą również własne. Ma to znaczenie medialne, ale i polityczne – w internecie toczy się debata publiczna. Cytaty z podcastów w formie „shortów” to paliwo dla politycznych dyskusji. Podcasty i programy na YouTubie kierowane dla węższych grup jednocześnie dają politykom możliwość formułowania bardziej konkretnego przesłania. 

Czytaj więcej

Nowy sondaż prezydencki: Zmiana w czołówce. Nowy rywal Trzaskowskiego w drugiej turze

Politycy w podcastach, bo i podcasty stały się modne 

Dlaczego politycy stawiają na podcasty? – Na pewno jest to częściowo wynik mody. Podcasty stały się po prostu popularne. Podcasty w języku polskim znajdują się w czołówce dziesięciu najczęściej słuchanych na platformach streamingowych. Polacy słuchają jednak przede wszystkim formatów rozrywkowych i lifestylowych. To nie jest tak, że w podcastach dominuje polityka – wręcz przeciwnie – mówi nam Szymon Sikorski z agencji Publicon. – Ale dzięki wzrostowi zainteresowania polityką globalnie takie tematy jak polityka czy geopolityka zaczęły zyskiwać popularność i w tej sferze. Widać to w nowych projektach, na YouTube, w podcastach. I na takie „dotarcie” stawiają politycy. Dla nich liczy się jeszcze jedno – te formy są długie, pozwalają opowiadać, przekonywać, snuć narracje. Dlatego dla polityków są one o wiele lepsze niż krótkie formy czy tematy newsowe, ponieważ można w nich przekazać więcej – dodaje Sikorski. 

Nie wszystkie formaty internetowe mają takie zasięgi, jak Kanał Zero, gdzie Sławomir Mentzen udzielił szeroko komentowanego wywiadu –  mówił m.in. o aborcji i płatnych studiach. Ale liczy się coś więcej niż sam zasięg. – Chodzenie do podcastów ma bardzo duży sens, bo to obsługuje pewne nisze, społeczności, w których słuchacze lubią pogłębioną informację na dany temat. Często podchodzą bardziej racjonalnie do polityki. I żyją nie tylko tym, co jest aktualnie tematem w telewizji czy jest trendującym tematem – mówił w podcaście „Rzeczpospolitej” Pałac Prezydencki szef firmy Big Data 4 Leaders, Mateusz Sabat. – To ludzie, którzy lubią posłuchać 2-3-godzinnej, pogłębionej rozmowy – dodaje Sabat. 

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Pałac Prezydencki: Kampania prezydencka przyspiesza. Kto wygrywa w internecie?

Politycy z własnymi podcastami 

Politycy i ich sztaby mają własne podcasty i formaty wideo. To np. „Mentzen Grilluje”, gdzie lider Konfederacji omawia kolejne kampanijne wydarzenia. Swój podcast od dłuższego czasu prowadzi też posłanka Razem Paulina Matysiak. – Mam własny podcast, bo polityka to nie tylko Sejm i głosowania. To są też rozmowy, które nie mieszczą się w „setkach” do mediów czy rolkach w mediach społecznościowych. W podcaście opowiadam o sprawach, które naprawdę dotyczą ludzi – o mieszkaniach, transporcie, pracy. Bez ściemy i bez skrótów. Po ludzku. A czasem także z gośćmi, którzy mają coś ważnego do powiedzenia. Bo dobra polityka zaczyna się od rozmowy – mówi „Rzeczpospolitej” posłanka Matysiak. 

Swój podcast w kampanii prezydenckiej realizuje także kandydatka Nowej Lewicy Magdalena Biejat. Podcast nazywa się „Biejat na bieżąco”, są w nim rozmowy z politykami i polityczkami Nowej Lewicy, m.in. z Agatą Diduszko-Zyglewską czy wiceministrem Tomaszem Lewandowskim. W przeszłości podcast prowadził też regularnie były premier Mateusz Morawiecki, gdzie odnosił się do wydarzeń bieżących, ale też recenzował książki czy seriale.

Policja
Nietykalna sierżant „Doris”. Drugie życie tajnej policjantki
Polityka
Paraliż Funduszu Sprawiedliwości. Ofiary przestępstw bez pomocy, resort słabo się tłumaczy
Polityka
Tusk do Zełenskiego: Jesteś bohaterem nie tylko w Ukrainie, ale także w Polsce
Polityka
Wzrosło ryzyko rozłamu w PiS, Nawrocki gra na polaryzację, CBOS psuje nastroje KPRM
Polityka
Patryk Jaki krytykuje pomysł ludzi Morawieckiego. „Absurd, nie zgadza się z matematyką”
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama