Kampania prezydencka 2025. Dlaczego politycy postawili na podcasty?

Karol Nawrocki u Żurnalisty, Szymon Hołownia u Małgorzaty Ohme, Sławomir Mentzen w Kanale Zero i z własnym podcastem, Rafał Trzaskowski u Winiego. Kampania prezydencka 2025 toczy się na nowych polach, chociaż to bardziej ewolucja niż rewolucja.

Publikacja: 02.04.2025 16:34

Sławomir Mentzen, Rafał Trzaskowski, Karol Nawrocki i Szymon Hołownia

Sławomir Mentzen, Rafał Trzaskowski, Karol Nawrocki i Szymon Hołownia

Foto: PAP/Jarek Praszkiewicz, Albert Zawada, Darek Delmanowicz, Szymon Pulcyn

Podcasty stały się w tej kampanii modne, chociaż nie są nową dla polityków formą. Były – choć na inną skalę – elementem kampanii prezydenckich zarówno w 2015 roku, jak i pięć lat później. W 2015 r. to m.in. głośny wówczas występ prezydenta Bronisława Komorowskiego w podcaście „20m2”  Łukasza Jakóbiaka.

Teraz podcasty są dużo bardziej popularne, a politycy – np. lider Konfederacji Sławomir Mentzen i posłanka Razem Paulina Matysiak – tworzą również własne. Ma to znaczenie medialne, ale i polityczne – w internecie toczy się debata publiczna. Cytaty z podcastów w formie „shortów” to paliwo dla politycznych dyskusji. Podcasty i programy na YouTubie kierowane dla węższych grup jednocześnie dają politykom możliwość formułowania bardziej konkretnego przesłania. 

Czytaj więcej

Nowy sondaż prezydencki: Zmiana w czołówce. Nowy rywal Trzaskowskiego w drugiej turze

Politycy w podcastach, bo i podcasty stały się modne 

Dlaczego politycy stawiają na podcasty? – Na pewno jest to częściowo wynik mody. Podcasty stały się po prostu popularne. Podcasty w języku polskim znajdują się w czołówce dziesięciu najczęściej słuchanych na platformach streamingowych. Polacy słuchają jednak przede wszystkim formatów rozrywkowych i lifestylowych. To nie jest tak, że w podcastach dominuje polityka – wręcz przeciwnie – mówi nam Szymon Sikorski z agencji Publicon. – Ale dzięki wzrostowi zainteresowania polityką globalnie takie tematy jak polityka czy geopolityka zaczęły zyskiwać popularność i w tej sferze. Widać to w nowych projektach, na YouTube, w podcastach. I na takie „dotarcie” stawiają politycy. Dla nich liczy się jeszcze jedno – te formy są długie, pozwalają opowiadać, przekonywać, snuć narracje. Dlatego dla polityków są one o wiele lepsze niż krótkie formy czy tematy newsowe, ponieważ można w nich przekazać więcej – dodaje Sikorski. 

Nie wszystkie formaty internetowe mają takie zasięgi, jak Kanał Zero, gdzie Sławomir Mentzen udzielił szeroko komentowanego wywiadu –  mówił m.in. o aborcji i płatnych studiach. Ale liczy się coś więcej niż sam zasięg. – Chodzenie do podcastów ma bardzo duży sens, bo to obsługuje pewne nisze, społeczności, w których słuchacze lubią pogłębioną informację na dany temat. Często podchodzą bardziej racjonalnie do polityki. I żyją nie tylko tym, co jest aktualnie tematem w telewizji czy jest trendującym tematem – mówił w podcaście „Rzeczpospolitej” Pałac Prezydencki szef firmy Big Data 4 Leaders, Mateusz Sabat. – To ludzie, którzy lubią posłuchać 2-3-godzinnej, pogłębionej rozmowy – dodaje Sabat. 

Czytaj więcej

Pałac Prezydencki: Kampania prezydencka przyspiesza. Kto wygrywa w internecie?

Politycy z własnymi podcastami 

Politycy i ich sztaby mają własne podcasty i formaty wideo. To np. „Mentzen Grilluje”, gdzie lider Konfederacji omawia kolejne kampanijne wydarzenia. Swój podcast od dłuższego czasu prowadzi też posłanka Razem Paulina Matysiak. – Mam własny podcast, bo polityka to nie tylko Sejm i głosowania. To są też rozmowy, które nie mieszczą się w „setkach” do mediów czy rolkach w mediach społecznościowych. W podcaście opowiadam o sprawach, które naprawdę dotyczą ludzi – o mieszkaniach, transporcie, pracy. Bez ściemy i bez skrótów. Po ludzku. A czasem także z gośćmi, którzy mają coś ważnego do powiedzenia. Bo dobra polityka zaczyna się od rozmowy – mówi „Rzeczpospolitej” posłanka Matysiak. 

Swój podcast w kampanii prezydenckiej realizuje także kandydatka Nowej Lewicy Magdalena Biejat. Podcast nazywa się „Biejat na bieżąco”, są w nim rozmowy z politykami i polityczkami Nowej Lewicy, m.in. z Agatą Diduszko-Zyglewską czy wiceministrem Tomaszem Lewandowskim. W przeszłości podcast prowadził też regularnie były premier Mateusz Morawiecki, gdzie odnosił się do wydarzeń bieżących, ale też recenzował książki czy seriale.

Podcasty stały się w tej kampanii modne, chociaż nie są nową dla polityków formą. Były – choć na inną skalę – elementem kampanii prezydenckich zarówno w 2015 roku, jak i pięć lat później. W 2015 r. to m.in. głośny wówczas występ prezydenta Bronisława Komorowskiego w podcaście „20m2”  Łukasza Jakóbiaka.

Teraz podcasty są dużo bardziej popularne, a politycy – np. lider Konfederacji Sławomir Mentzen i posłanka Razem Paulina Matysiak – tworzą również własne. Ma to znaczenie medialne, ale i polityczne – w internecie toczy się debata publiczna. Cytaty z podcastów w formie „shortów” to paliwo dla politycznych dyskusji. Podcasty i programy na YouTubie kierowane dla węższych grup jednocześnie dają politykom możliwość formułowania bardziej konkretnego przesłania. 

Pozostało jeszcze 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Polityka
Aborcja w 9. miesiącu ciąży. Krzysztof Bosak: Wielu Polaków jest zszokowanych
Polityka
Podcast „Rzecz w tym”: Donald Tusk o końcu „naiwnej globalizacji”. Kto tu był naiwny?
Polityka
Nowy sondaż prezydencki: Sławomir Mentzen słabnie
Polityka
Sondaż prezydencki: Blisko remisu w II turze
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Polityka
Magdalena Biejat o Oleśnicy: Grzegorz Braun jest niebezpieczny. Musimy się bać europosłów