Reklama

Sondaż: Młodzi ludzie stawiają na Konfederację, jest też wielu niezdecydowanych

Głosy młodych Polaków doprowadziły przed rokiem do tego, że powstał rząd Donalda Tuska. Dziś młodzi wyborcy nie są już tak entuzjastycznie nastawieni do Koalicji Obywatelskiej – pokazuje badanie, którego wyniki poznała „Rzeczpospolita”.

Aktualizacja: 13.12.2024 07:42 Publikacja: 13.12.2024 04:07

Sondaż: Młodzi ludzie stawiają na Konfederację, jest też wielu niezdecydowanych

Foto: Fotorzepa, Jakub Czermiński

Ostatnie dni – ze względu na rocznicę powołania rządu Donalda Tuska, co stało się 13 grudnia 2023 roku – sprzyjają różnym podsumowaniom i analizom tego, co wydarzyło się przez ostatnie 12 miesięcy. Jednym z wątków jest pytanie, co z poparciem dla rządu i koalicji rządzącej wśród młodych ludzi, którzy przyczynili się do zwycięstwa obecnej koalicji. 

Sondaż: Największe partie polityczne w Polsce nie mogą czuć się bezpiecznie

Odpowiedź przynosi badanie Opinia24 przeprowadzone dla More In Common Polska i Fundacji Ważne Sprawy, które zrealizowano między 4 a 19 listopada 2024 roku. Z sondażu wynika, że wśród ogółu młodych ludzi w wieku 18–29 lat na pierwszym miejscu jest Konfederacja z wynikiem 26 proc. Na kolejnych miejscach znajdują się KO (15 proc.), Polska 2050 i PiS – po 8,5 proc. Nowa Lewica może liczyć na 7,6 proc., Partia Razem na 4 proc., a PSL – na 2 proc. Zwraca uwagę, że 22 proc. młodych jest niezdecydowanych. Deklarowana frekwencja w ewentualnych wyborach jest wysoka, bo wynosi aż 78 proc, w tym 53 proc. „zdecydowanie” chce iść na wybory. 

Foto: Paweł Krupecki

– Polska to kraj, w którym deklaratywny udział młodych w wyborach jest wysoki. Wychodzi na to, że głosowanie spodobało się młodym, może nareszcie doczekaliśmy się swojej podmiotowości lub w końcu uwierzyliśmy, że mamy realne szanse na zmianę rzeczywistości – mówi „Rzeczpospolitej” Kaja Gagatek z Fundacji Ważne Sprawy, koordynatorka projektu społeczno-badawczego Stan Młodych, który ma pokazać – już po raz trzeci – obraz młodego pokolenia w Polsce. 

Czytaj więcej

Sondaż: Czy 16-latkowie powinni mieć prawo głosu? Jednoznaczna opinia Polaków
Reklama
Reklama

Co ważne w politycznej rzeczywistości, poparcie dla Konfederacji wśród młodych mężczyzn wynosi aż 38 proc. Na drugim miejscu wśród mężczyzn jest KO z wynikiem 13 proc. Zupełnie inaczej jest, gdy spojrzymy na poparcie wśród młodych kobiet. Wśród nich KO ma 18 proc., a Konfederacja – 13 proc. Aż 29 proc. młodych kobiet jest niezdecydowanych, co może wskazywać na demobilizację po roku rządów koalicji i braku faktycznej realizacji kluczowych obietnic dotyczących praw kobiet, np. w sferze aborcji. 

– Może zaskakiwać fakt odwrócenia wyników wyborów do góry nogami. Dwie największe siły w Polsce nie mogą (już) czuć się bezpiecznie. Definitywnie młodzi chcą zmiany – pozostaje pytanie, czy będzie możliwa i do czego może doprowadzić – mówi nam Gagatek. 

Czytaj więcej

Czas przemyśleć, kim ma być polski prezydent

Polska zbyt konserwatywna czy liberalna? Jest w sam raz 

Ciekawe jest spojrzenie na to, czy młodzi ludzie uznają Polskę za kraj, który jest przechylony w jedną lub drugą stronę pod kątem ideowym. Jak się okazuje, aż 44 proc. ankietowanych wskazuje, że Polska jest „w sam raz, ani zbyt konserwatywna, ani zbyt liberalna”. Niemniej 36 proc. badanych uznaje, że Polska jest zbyt konserwatywna (w tym 8 proc. uznaje, że jest „zdecydowanie” zbyt konserwatywna, a 28 proc., że „trochę” zbyt konserwatywna). 20 proc. respondentów uważa Polskę za kraj zbyt liberalny. 

Równie interesujące jest spojrzenie na to, jak młodzi traktują Polską pod względem tego, czy jest dobrym miejscem do życia. Ogólnie panuje optymizm w tej sferze: 76 proc. uznaje, że Polska to dobry kraj do życia, a tylko 24 proc ma przeciwne zdanie. Gdy spojrzymy na rozkład demograficzny, to 28 proc. młodych mieszkańców wsi nie traktuje Polski jako dobrego miejsca do życia, w porównaniu z 14 proc. młodych mieszkańców miast powyżej 500 tysięcy mieszkańców.

Wybory prezydenckie. Politycy chcą zaangażować młodych Polaków 

– Młode pokolenie Polek i Polaków jest zadowolone z Polski i życia, które w niej prowadzi, choć nie jest bezkrytyczne wobec kształtu państwa i jego przyszłości. Widoczne są też różnice w postrzeganiu Polski w zależności od płci. Młode kobiety znacznie częściej niż młodzi mężczyźni uważają, że Polska jest dziś zbyt prawicowa (42 proc vs. 28 proc.), młodzi mężczyźni natomiast dwukrotnie częściej niż kobiety twierdzą, że dzisiejsza Polska jest zbyt lewicowa (38 proc vs. 19 proc.). Gdy pytaliśmy, podział na lewicę i prawicę zastąpiliśmy podziałem na liberalizm i konserwatyzm – różnice były mniejsze. To pokazuje, że te dwie osie podziału nie są dla młodych tożsame – wskazuje Adam Traczyk, dyrektor More in Common Polska. 

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Nawrocki zdecydował. Przedstawił „obywatelską rzeczniczkę obywatelskiego kandydata”

W najbliższym czasie kluczowym tematem będą wybory prezydenckie. – Na pół roku przed wyborami widoczne jest zjawisko, z którym mieliśmy do czynienia również przed wyborami 15 października 2023 roku, czyli dużym niezdecydowaniem młodych kobiet. Rok temu, m.in. dzięki licznym kampaniom profrekwencyjnym, ostatecznie poszły one na wybory. Dziś to potencjalna rezerwa wyborcza przed wyborami prezydenckimi – przede wszystkim dla kandydatów koalicji. Pytanie, czy będą oni mieli argumenty, aby ponownie wyrwać je z politycznego letargu – dodaje Traczyk. 

Policja
Nietykalna sierżant „Doris”. Drugie życie tajnej policjantki
Polityka
Grzegorz Schetyna: Amerykanie nie chcą rozmawiać z prezydentem Karolem Nawrockim
Polityka
Zadośćuczynienie dla polskich ofiar wojny. Co proponowały Niemcy?
Polityka
Karol Nawrocki zawetował ustawę, za którą głosował Jarosław Kaczyński
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Polityka
Marcin Przydacz o zadośćuczynieniach od Niemiec: Donald Tusk chce przyjmować na siebie odpowiedzialność
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama