Reklama

Raport NIK: niejasne sprawozdania finansowe w instytucjach publicznych

Najwyższa Izba Kontroli wzięła pod lupę funkcjonujący system sprawozdawczości finansowej w instytucjach publicznych. Kontrolą objęto sześć ministerstw i jeden urząd wojewódzki. NIK nie zostawia na nich suchej nitki.

Aktualizacja: 21.07.2016 10:17 Publikacja: 20.07.2016 19:12

Prezes Najwyższej Izby Kontroli Krzysztof Kwiatkowski

Prezes Najwyższej Izby Kontroli Krzysztof Kwiatkowski

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński

Zdaniem kontrolerów obecny system sprawozdań jest niejasny. Dotyczy to nawet kluczowej ustawy finansowej – budżetu państwa. „Sprawozdania z wykonania budżetu państwa były niespójne i nieprzejrzyste, w wyniku czego publikowane dane w zakresie finansów publicznych były trudne do interpretacji i mogły prowadzić użytkowników do przeciwstawnych wniosków" – zauważa NIK.

Kontrolerzy twierdzą wręcz, że sprawozdania finansowe za 2014 r. – który został objęty kontrolą – nie przedstawiały rzetelnego obrazu sytuacji finansowej kontrolowanych jednostek. Nieprawidłowości wynikały zarówno z błędów w prowadzeniu ksiąg rachunkowych, jak i z błędnej prezentacji danych w samych sprawozdaniach. Co więcej – wiele danych o istotnym znaczeniu dla oceny sytuacji finansowej państwa nie było w ogóle publikowanych, np. dane o wykonaniu wydatków budżetu państwa w pełnym układzie zadaniowym.

Najpoważniejszy zarzut NIK dotyczy tego, że niejasne rozliczenia prowadzą do ukrywania prawdziwego deficytu budżetowego. Chodzi przede wszystkim o rozliczanie pożyczek z budżetu państwa Funduszowi Ubezpieczeń Społecznych (FUS), których minister finansów regularnie udziela od 2009 roku. NIK podkreśla, że prognozy wpływów i wydatków FUS wskazują na jego trwałe niezrównoważenie, oznaczające brak możliwości spłaty tych pożyczek. „Udzielanie funduszowi pożyczek zamiast dotacji z budżetu państwa umożliwia przede wszystkim zaniżanie wielkości deficytu budżetowego, co pozwala na pokazanie bardziej optymistycznej sytuacji finansowej państwa, niż jest w rzeczywistości"– uważa NIK.

Do wydatków budżetu państwa nie zalicza się też rozdysponowania środków, które wcześniej wpłynęły do budżetu w wyniku prywatyzacji, a następnie zostały podzielone pomiędzy jednostki sektora finansów publicznych w formie rozchodów budżetu państwa. Podobną rolę odgrywa refundowanie FUS ubytku składki przekazywanej otwartym funduszom emerytalnym. „W 2014 r. zaniżenie deficytu budżetu państwa (...) wyniosło 17,9 mld zł, co odpowiadało wielkości 1 proc. PKB. Problem zaniżenia wartości planowanego deficytu dotyczy również budżetu państwa na 2016 r." – twierdzą kontrolerzy.

Na mniejszą przejrzystość wydatków w sprawozdaniu Rady Ministrów z wykonania budżetu wpływa przypisanie istotnych wydatków do takich pozycji, które uniemożliwiają ich identyfikację. NIK wytyka, że do działu „różne rozliczenia" w 2014 r. wpisano ok. 23 proc. ogółu wydatków. Zdaniem kontrolerów wielkości prezentowane w nieprecyzyjnych pozycjach jako „inne" czy „pozostałe" nie powinny zawierać tak wysokich kwot.

Reklama
Reklama

Jednocześnie Izba wskazuje, że od 2010 r. – kiedy zniesiono obowiązek sporządzania bilansu z wykonania budżetu państwa – w żadnym sprawozdaniu finansowym nie są prezentowane aktywa i pasywa budżetu. Według NIK w tej sytuacji jest ryzyko braku pełnej informacji o stanie budżetu, jak również należności i zobowiązań Skarbu Państwa.

Policja
Nietykalna sierżant „Doris”. Drugie życie tajnej policjantki
Polityka
Była kandydatka na prezydenta chce do Sejmu. Sąd zarejestrował partię Joanny Senyszyn
Polityka
Szczyt Wschodniej Flanki. Przyjęta deklaracja wskazuje Rosję jako największe zagrożenie
Polityka
Konflikt w PiS. Politycy partii reagują na atak Jacka Kurskiego
Polityka
Tomasz Trela: Włodzimierzowi Czarzastemu należy się szacunek od Adriana Zandberga
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama