W odpowiedzi na interpelację poselską ministerstwo odniosło się do wpływu podatków na poziom cen. Autor napisał, że wprowadzona w tym roku podwyżka VAT na artykuły dla dzieci z 8 do 23 proc. utrudniła sytuację wielu rodzin. Większość sklepów tej branży podniosło ceny ubranek dla niemowląt już pierwszego dnia po wzroście stawki VAT. Znacznie zdrożało też mleko dla niemowląt.

Ministerstwo Finansów odpowiedziało, że o ile do końca 2010 r. mleko w postaci stałej (proszek i granulki) podlegało 7-proc. VAT, o tyle od 2011 r. obowiązuje stawka 5 proc. Z kolei podwyżka podatku na artykuły dziecięce to konsekwencja wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE z 28 października 2010 r. w sprawie C-49/09. Trybunał orzekł, iż stosując obniżoną stawkę na odzież dla niemowląt oraz obuwie dziecięce, Polska naruszyła prawa UE. Gdyby nasz kraj nie zmienił tych stawek, naraziłby się na kary finansowe.

Według MF do głównych czynników mających wpływ na cenę należy zaliczyć koszty produkcji, konkurencję oraz zachowanie klientów. Podatek VAT jest tylko jednym z elementów i wcale nie musi się przekładać na podwyżki.

Na potwierdzenie MF przytacza dane GUS. „W styczniu 2012 r. w stosunku do grudnia 2011 r. zanotowano spadek cen na obuwie dziecięce o ok. 2,4 proc. mimo wzrostu stawki VAT z 8 do 23 proc." – czytamy. Również ceny ubrań, bielizny osobistej i wyrobów pończoszniczych dla dzieci spadły w tym czasie o 2,8 proc.