Tak wynika z odpowiedzi Ministerstwa Finansów na pytanie „Rz" w sprawie autokorekty zeznań rocznych.
Przypomnijmy: kilka dni temu poinformowaliśmy, że organy podatkowe nie chcą z urzędu, same korygować PIT wysłanych przez Internet. Z informacji uzyskanych przez infolinię Krajowej Informacji Podatkowej wynikało, że uniemożliwiają to warunki techniczne. To, że urzędnicy odmawiają korekt z urzędu, potwierdzali też eksperci.
Tymczasem stanowisko Ministerstwa Finansów jest korzystne dla podatników. Na pytanie, czy jeśli podatnik skorzystał z elektronicznej formy rozliczenia rocznego, wyłączona jest instytucja tzw. korekty z urzędu (art. 274 ordynacji podatkowej), resort odpowiada, że nie.
– Instytucja ta ma zastosowanie do wszystkich deklaracji składanych przez podatnika bez względu na formę jej złożenia (elektronicznie lub papierowo) – wyjaśniła Wiesława Dróżdż, rzecznik prasowy MF.
W razie popełnienia przez podatnika drobnego błędu rachunkowego do 1 tys. zł urząd skarbowy może – stosownie do art. 274 § 1 pkt 1 i 2 ordynacji podatkowej – dokonać korekty z urzędu lub też wezwać podatnika w celu złożenia niezbędnych wyjaśnień i ewentualnego skorygowania zeznania. Ministerstwo podkreśliło, że decyzja w sprawie zastosowania trybu zależy od charakteru i zakresu uchybień.