Czy rok szkolny trzeba powtórzyć?

Jak wyglądały polskie realia nauki zdalnej? Dlaczego na Zachodzie szkoły trzymano otwarte, a w Polsce tak szybko je zamknęliśmy? I jak rodzi sobie nasz system edukacji z wyzwaniami współczesności, ale też z realizacją tradycyjnej funkcji wychowawczej? O tym rozmawiają Michał Płociński i Joanna Ćwiek w najnowszym podcaście „Posłuchaj, Plus Minus”.

Aktualizacja: 07.05.2021 13:26 Publikacja: 07.05.2021 13:16

Czy rok szkolny trzeba powtórzyć?

Foto: Plus Minus, Konrad Siuda

„Polska szkoła nie podołała zadaniu w czasie pandemii i cały rok szkolny, od najmłodszych do najstarszych roczników, właściwie należałoby powtórzyć. Tegoroczni maturzyści konsekwencje takiej nauki będą ponosili w dorosłym życiu” – pisze w najnowszym magazynie „Plus Minus” Piotr Jesionowski. Czy rzeczywiście powinniśmy sięgać po tak drastyczne rozwiązanie, jak powtórzenie roku szkolnego?

– Uważam, że tak, choć może nie nazywałabym tego powtórzeniem roku, bo to oznaczałoby, że w szkole najważniejsza jest dydaktyka, co jest nieprawdą. Nazwałabym to wydłużeniem edukacji o rok – na wszystkich poziomach. Żeby uczniowie mieli szansę nadrobić nie tylko sprawy dydaktyczne, ale i kontakty z rówieśnikami, żeby mieli szansę się rozwinąć i na nowo wejść w rutynę szkolną, z której wypadli przez rok edukacji zdalnej. A ta wyglądała różnie, bo czasami były to zajęcia online, a czasami wysyłanie materiałów, które uczniowie mieli sami opanować – mówi Joanna Ćwiek, autorka wywiadu z prof. Markiem Konopczyńskim pt. „Tu potrzebna jest rewolucja”.

Dlaczego w zachodniej Europie rządy robiły wszystko, by jak najdłużej utrzymać szkoły otwarte, a w Polsce zamknęliśmy je jako jedni z pierwszych i trzymaliśmy je tak długo zamknięte w zasadzie bez żadnej dyskusji społecznej nad tą kwestią? Nad tym zastanawia się Piotr Zaremba w tekście „Klasa polityczna. Najgorsza w polskiej szkole”.   

Co czeka uczniów, którzy na ostatnie tygodnie roku szkolnego wrócą do szkolnych murów? Czy polska szkoła wyciągnie w ogóle jakieś wnioski z pandemii? Jak przestawić akcenty z funkcji dydaktycznych na wychowawcze? O tym wszystkim w najnowszym podcaście „Posłuchaj, Plus Minus”.

Złap mikołajkową okazję!

Czytaj dalej RP.PL.
Ciesz się dostępem do treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce. Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.
Plus Minus
Podcast „Posłuchaj Plus Minus”: AI. Czy Europa ma problem z konkurencyjnością?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Plus Minus
„Psy gończe”: Dużo gadania, mało emocji
Plus Minus
„Miasta marzeń”: Metropolia pełna kafelków
Plus Minus
„Kochany, najukochańszy”: Miłość nie potrzebuje odpowiedzi
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Plus Minus
„Masz się łasić. Mobbing w Polsce”: Mobbing narodowy