Reklama

Hafty i kwiatki

Folklor to już nie Cepelia i nie zespół Mazowsze. Ale choć nikt nie pójdzie dziś do sąsiadów drzeć pierza, to przecież można wspólnie szyć i haftować.

Publikacja: 22.05.2015 01:06

Piejo koguty na torebkach, na ceramice – fijołecki

Piejo koguty na torebkach, na ceramice – fijołecki

Foto: materiały GOSHICO

Królowa Belgii Matylda pojawiła się na ostatnim Forum Ekonomicznym w Davos z filcowym kuferkiem ozdobionym haftem inspirowanym tradycyjną łowicką wycinanką.

Czy królowa i torebka z ludowym wzorem mają ze sobą coś wspólnego? Zdecydowanie tak. Matylda ma polskie korzenie. Jej matka to hrabianka Anna Komorowska, wnuczka księcia Sapiehy. A torebka, którą zaprezentowała w Davos, to wyrób polskiej firmy Goshico często sięgającej do tradycyjnego wzornictwa.

– Produkty nawiązujące do tradycji folkowej są obecne w ofercie naszej firmy już od siedmiu lat – mówi Jadwiga Janik, przedstawicielka Goshico. Firmę założyły siostry: Małgorzata Kotlonek-Horoch i Agnieszka Kotlonek-Wójcik, i w 2008 roku zaprojektowały kolekcję filcowych toreb z haftowanymi, dużymi ornamentami przypominającymi wycinankę łowicką. Od tej pory połączenie to stało się znakiem rozpoznawczym firmy. Okazało się, że to był doskonały strzał. W tamtych latach była to zupełna nowość. Na rynku brakowało designerskich akcesoriów nawiązujących do polskiej tradycji ludowej. – Były co prawda produkty Cepelii, ale one nie trafiały do młodych, bo kojarzyły się z przaśnością. Projektantki wykorzystały piękne, kolorowe motywy i stworzyły produkt, który w pozytywny sposób odwoływał się do naszej tożsamości narodowej – tłumaczy Jadwiga Janik.

Pozostało jeszcze 89% artykułu

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.

Subskrybuj i bądź na bieżąco!

Reklama
Plus Minus
„Dora Maar. Dwa oblicza miłości” i „Szukając Dory Maar”: Dwa portrety surrealistki
Plus Minus
„Fantastyczna 4: Pierwsze kroki”: Komiks z nutą konserwatywną
Plus Minus
„Za tamtymi drzwiami”: To, co w pamięci jeszcze płonie
Plus Minus
„Tkacze burz / Storm Weavers”: Krasnoludy dla singli
Plus Minus
„Książka na wojnie. Czytanie w ogniu walki”: Broń z papieru
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama