Już za 19 zł miesięcznie przez rok
Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Aktualizacja: 22.05.2015 01:06 Publikacja: 22.05.2015 01:06
Piejo koguty na torebkach, na ceramice – fijołecki
Foto: materiały GOSHICO
Królowa Belgii Matylda pojawiła się na ostatnim Forum Ekonomicznym w Davos z filcowym kuferkiem ozdobionym haftem inspirowanym tradycyjną łowicką wycinanką.
Czy królowa i torebka z ludowym wzorem mają ze sobą coś wspólnego? Zdecydowanie tak. Matylda ma polskie korzenie. Jej matka to hrabianka Anna Komorowska, wnuczka księcia Sapiehy. A torebka, którą zaprezentowała w Davos, to wyrób polskiej firmy Goshico często sięgającej do tradycyjnego wzornictwa.
– Produkty nawiązujące do tradycji folkowej są obecne w ofercie naszej firmy już od siedmiu lat – mówi Jadwiga Janik, przedstawicielka Goshico. Firmę założyły siostry: Małgorzata Kotlonek-Horoch i Agnieszka Kotlonek-Wójcik, i w 2008 roku zaprojektowały kolekcję filcowych toreb z haftowanymi, dużymi ornamentami przypominającymi wycinankę łowicką. Od tej pory połączenie to stało się znakiem rozpoznawczym firmy. Okazało się, że to był doskonały strzał. W tamtych latach była to zupełna nowość. Na rynku brakowało designerskich akcesoriów nawiązujących do polskiej tradycji ludowej. – Były co prawda produkty Cepelii, ale one nie trafiały do młodych, bo kojarzyły się z przaśnością. Projektantki wykorzystały piękne, kolorowe motywy i stworzyły produkt, który w pozytywny sposób odwoływał się do naszej tożsamości narodowej – tłumaczy Jadwiga Janik.
Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Punktem wspólnym dla dwóch różnych opowieści o Dorze Maar, kochance Pabla Picassa, jest fakt, że autorkami są ko...
„Fantastyczna 4: Pierwsze kroki” to nie tylko film superbohaterski, ale też pokaz efektownej koncepcji artystycz...
Opowiadania „Za tamtymi drzwiami” Sławomira Rogowskiego są jak zbiór odcinków, które składają się na pasjonujący...
Gra planszowa „Tkacze burz” ucieszy introwertyków: tu do zabawy nie potrzeba innych ludzi.
W świetle dzisiejszych konfliktów, dezinformacji i wojny informacyjnej nie można lekceważyć znaczenia książek.
Wspiera edukację, lokalne społeczności oraz pracowników w ich trudnych życiowych momentach. Od 35 lat duński holding VKR – właściciel marek VELUX oraz spółek siostrzanych konsekwentnie pokazuje, że kapitał społeczny jest tak samo ważny jak kapitał finansowy.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas