Reklama
Rozwiń

Różewicz i cywilizacja śmierci

Pewnie nie zwróciłbym szczególnej uwagi na wiersz „Biel" z tomu „Nic w płaszczu Prospera", gdyby nie pewien lewicowy działacz proaborcyjny, który uznał go za dowód „bluźnierstwa wobec mitologii chrześcijańskiej". To mnie zastanowiło.

Publikacja: 09.10.2015 02:00

Różewicz i cywilizacja śmierci

Foto: Grzegorz Hawalej

Rzeczywiście. W wierszu Różewicza jest i baranek ofiarny z Księgi Wyjścia, i Sługa Jahwe z Izajasza, a także aluzje do Ewangelii oraz wywyższenia Baranka Bożego z Apokalipsy św. Jana. Więcej. Mamy także odniesienie do religijnego dzieła malarskiego – „Adoracji Mistycznego Baranka" Huberta i Jana van Eycków (tzw. Ołtarz Gandawski z 1432 roku). Nie może być wątpliwości, że cały utwór jest utkany z tekstów biblijnych. Inna rzecz, że traktowanie ich jako „mitologii" budzi pewne wątpliwości w człowieku religijnym, ale mniejsza o to. Pan dr Tomasz Żukowski (nie mylić ze znanym socjologiem!) jest pracownikiem Instytutu Badań Literackich, więc musi być kompetentnym badaczem literatury i wie, co pisze, bo ma na to dyplom. I tylko mój wredny charakter powoduje, że kiedy takie autorytety mówią mi, która godzina, to sprawdzam na własnym zegarku.

Pozostało jeszcze 94% artykułu

Dostęp na ROK tylko za 79zł z Płatnościami powtarzalnymi BLIK

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Plus Minus
Chaos we Francji rozleje się na Europę
Plus Minus
Podcast „Posłuchaj Plus Minus”: Przereklamowany internet
Plus Minus
Gość „Plusa Minusa” poleca. Joanna Opiat-Bojarska: Od razu wiedziałam, kto jest zabójcą
Plus Minus
„28 lat później”: Memento mori nakręcone telefonem
Plus Minus
„Sama w Tokio”: Znaleźć samą siebie