Tak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny (sygn. akt II FSK 1114/10). Uznał, że zwolnienie dotyczy także okresu lokowania środków pomocowych po zakończeniu projektu dofinansowanego przez Unię Europejską.
Wątpliwości co do zakresu stosowania zwolnienia miała spółka, która zajmuje się poręczaniem kredytów dla małych i średnich przedsiębiorstw. Realizowała projekt, korzystając z sektorowego programu operacyjnego „Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw w latach 2004 – 2006". Jego celem był m.in. wzrost kapitału poręczycielskiego oraz rozwój przedsiębiorczości i wzrost innowacyjności poprzez wzmocnienie instytucji otoczenia biznesu.
Projekt został sfinansowany ze środków Unii Europejskiej. Pieniądze z pomocy przeznaczone na poręczanie kredytów zostały ulokowane na rachunkach bankowych (na tzw. lokatach terminowych).
Kontrola projektu potwierdziła, że wszystkich warunków dotacji dotrzymano. W związku z tym pieniądze trzymane są dalej na lokatach terminowych w bankach. Spółka zapytała, czy odsetki od środków pochodzących z dotacji UE ulokowanych na terminowych lokatach bankowych są również po zakończeniu projektu zwolnione od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 i 24 ustawy o CIT.
Fiskus uznał, że spółka w ogóle nie miała prawa do zwolnienia, bo nie korzystają z niego pieniądze z funduszy strukturalnych. Zauważono, że pomoc pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie, tak więc dofinansowanie otrzymane przez podatnika nie korzysta ze zwolnienia.