Wódka Stargardzka jak Czysta de Luxe

Na czas procesu zakazano Destylarni Sobieski sprzedaży i reklamy wódki, której butelkę i etykietę uznano za łudząco podobne do wódki Czysta de Luxe produkowanej przez Stock Polska

Publikacja: 01.10.2010 04:30

Wódka Stargardzka jak Czysta de Luxe

Foto: Fotorzepa, Rob Robert Gardziński

Wódka Czysta de Luxe wytwarzana w Polmosie Lublin zadebiutowała w 2007 r. Od tego czasu zdobyła wiele prestiżowych nagród. Dziś ma około 16 proc. rynku wódek w Polsce.

Trunek sprzedawany jest w charakterystycznej butelce z etykietą o kremowym tle, utrzymaną w kolorystyce czarno-czerwonej, z poziomymi srebrnymi paskami na górze i dole.

W tym roku Destylarnia Sobieski w Stargardzie Gdańskim zmieniła opakowania wódki Stargardzkiej, upodabniając ją do wódki produkowanej w Lublinie.

Spółka Stock Polska uważa, że konkurent, wykorzystując renomę i wizerunek Czystej de Luxe, dopuścił się nieuczciwej konkurencji. Podobieństwo dotyczy kształtu butelki, kształtu i koloru zakrętki, barwy i rozmieszczenia treści na etykiecie. Produkty mogą być więc mylone, co może doprowadzić do spadku zainteresowania marką Czysta de Luxe ze względu na dużą różnicę jakościową wódek.

Do wniosku o zabezpieczenie roszczeń Stock Polska dołączyła złożone przez kilkunastu sprzedawców detalicznych oświadczenia, z których wynika, że [b]przedstawiciele handlowi konkurenta domagają się umieszczania butelek wódki Stargardzkiej w bezpośrednim sąsiedztwie wódki Czysta de Luxe, co powoduje pomyłki tak wśród obsługi sklepu, jak i klientów[/b].

Sąd Okręgowy w Lublinie uznał, że spółka Stock Polska uprawdopodobniła roszczenie, i zakazał na czas procesu Destylarni Sobieski wprowadzania, sprzedaży i reklamy wódki Stargardzkiej w spornym opakowaniu. Uzasadnił, że w świetle art. 10 ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=DF2C48ACF1285BB915250CB6E0E53724?id=170546]ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji[/link] takim zachowaniem jest oznaczenie towarów i usług w sposób mogący wprowadzić klientów w błąd co do ich pochodzenia. Zdaniem sądu jest to tym istotniejsze, że występujące na polskim rynku opakowania innych wódek nie mają tak silnych cech wspólnych z renomowanym produktem Czysta de Luxe. Ponadto Stock Polska miał pierwszeństwo oznaczenia towarowego, stosując je wcześniej.

Postanowienie jest nieprawomocne. Teraz spółka ma dwa tygodnie na wytoczenie powództwa. Nieoficjalnie wiadomo, że chce się domagać także odszkodowania.

Wódka Czysta de Luxe wytwarzana w Polmosie Lublin zadebiutowała w 2007 r. Od tego czasu zdobyła wiele prestiżowych nagród. Dziś ma około 16 proc. rynku wódek w Polsce.

Trunek sprzedawany jest w charakterystycznej butelce z etykietą o kremowym tle, utrzymaną w kolorystyce czarno-czerwonej, z poziomymi srebrnymi paskami na górze i dole.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Sądy i trybunały
Ważna opinia z TSUE ws. neosędziów. Nie spodoba się wielu polskim prawnikom
Sądy i trybunały
Będzie nowa ustawa o Sądzie Najwyższym. Ujawniamy plany reformy
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
ZUS
Kolejny pomysł zespołu Brzoski: ZUS rozliczy składki za przedsiębiorców
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Prawo w Polsce
Od 1 maja rusza nowy program bezpłatnych badań. Jak z niego skorzystać?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne