NSA oddalił skargi kasacyjne ekologów dotyczące lotniska w Modlinie

Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargi kasacyjne organizacji ekologicznych od wyroku WSA, oddalającego ich skargi ws. decyzji środowiskowej dla lotniska w Modlinie

Publikacja: 26.10.2011 18:16

Budowa terminalu pasażersko-bagażowego w Modlinie

Budowa terminalu pasażersko-bagażowego w Modlinie

Foto: Fotorzepa, pn Piotr Nowak

Poinformowali o tym przedstawiciele lotniska. Ekolodzy chcą złożyć wniosek do KE.

Burmistrz Nowego Dworu Mazowieckiego wydał decyzję środowiskową dla lotniska Modlin 12 marca 2009 r., następnie Samorządowe Kolegium Odwoławcze podtrzymało tę decyzję. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie orzekł w kwietniu br., że decyzje burmistrza oraz kolegium są zgodna z prawem. Ekolodzy zaskarżyli decyzję WSA do NSA.

"Wyrok NSA, zapadły w dniu dzisiejszym, jest prawomocny" - czytamy w komunikacie przesłanym w środę PAP przez lotnisko.

Ogólnopolskie Towarzystwo Ochrony Ptaków (OTOP) "z żalem przyjęło dzisiejszy wyrok NSA, który oddalił dwie skargi kasacyjne dwóch towarzystw ekologicznych - OTOP i "Klub Gaja"" - czytamy w komunikacie OTOP-u przesłanym PAP.

"Planowane lotnisko znajduje się w pobliżu miejsca żerowania i odpoczynku w trakcie wędrówek tysięcy ptaków wodno-błotnych, w tym gęsi i mew, co stwarza poważne ryzyko kolizji samolotów z ptakami, istotne przy dużej skali planowanej liczby operacji lotniczych (startów i lądowań) dziennie" - czytamy w komunikacie OTOP.

Towarzystwo zapowiedziało, że "w związku z wyczerpaniem postępowania krajowego będzie składało wniosek do Komisji Europejskiej o zajęcie się tą sprawą".

Rejon lotniska Modlin sąsiaduje z europejskimi obszarami chronionymi Natura 2000. Są to: Dolina Środkowej Wisły z licznymi rezerwatami przyrody, Puszcza Kampinoska (jednocześnie park narodowy i rezerwat biosfery), Forty Modlińskie, Dolina Wkry. Zdaniem ekologów, protestujących przeciwko budowie lotniska, trasy startów i lądowań przy złej pogodzie mogą przebiegać nad siedliskami ptaków.

Port w Modlinie zlokalizowany na terenie byłego lotniska wojskowego, wykorzystywany jest obecnie do przelotów cywilnych (głównie prywatnych). Władze nowego lotniska w Modlinie spodziewają się, że regularne połączenia lotnicze międzynarodowe i krajowe rozpoczną się jesienią przyszłego roku, wcześniej Port ma przyjąć kibiców Euro 2012. Modlin będzie pełnił rolę komplementarną wobec warszawskiego lotniska Chopina. Oferta skierowana jest w pierwszej kolejności do przewoźników niskokosztowych i czarterowych.

Koszt całej inwestycji to ok. 250 mln zł. 102 mln zł pochodzi z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Unia Europejska przyznała dofinansowanie w wysokości ok. 76 mln zł. Kolejne 168 mln zł unijnej dotacji zostanie przeznaczone na zakup 16 elektrycznych zespołów trakcyjnych i modernizację bocznicy i budowę stacji kolejowej na lotnisku w Modlinie.

Lotniskiem zarządza spółka Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin. Jej udziałowcami są: Agencja Mienia Wojskowego, województwo mazowieckie, Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze oraz miasto Nowy Dwór Mazowiecki.

Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura 2025: język polski. Odpowiedzi i arkusze CKE
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura 2025: matematyka - poziom podstawowy. Odpowiedzi
Prawo dla Ciebie
Jest decyzja SN ws. wytycznych PKW. Czy wstrząśnie wyborami?
Zawody prawnicze
Egzaminy prawnicze 2025. Z tymi zagadnieniami zdający mieli największe problemy
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku