Zgodnie z przepisami [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=A8197C00FEDCA6EEE98972171F91AC4B?id=163434]ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (DzU nr 91, poz. 578 ze zm.)[/link] oraz [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=3145CC939D1BD00E4D9DFCE8B900EB5C?id=302333]ustawy z 23 stycznia 2009 r. o wojewodzie i administracji rządowej w województwie (DzU nr 31, poz. 206 ze zm.) [/link]zadania związane z ochroną przeciwpowodziową wykonują starosta i wojewoda. Wedle zaś przepisów Prawa wodnego nadzór nad powstawaniem, funkcjonowaniem i likwidacją spółek wodnych i związków wałowych sprawuje starosta.
Dlatego można wnosić, że w jego interesie leży sprawne funkcjonowanie oraz finansowanie tychże podmiotów. Także w interesie wojewody, są one bowiem pomocne przy realizacji zadań m.in. o charakterze przeciwpowodziowym. Jako że spółki i związki działają w celu nienastawionym na zysk, zainteresowanie tworzeniem takich podmiotów jest niewielkie. Nie korzystają ponadto z dotacji celowych i przedmiotowych, gdyż nie przewiduje tego ustawa o finansach publicznych, ani dotacji przedmiotowych z ustawy – Prawo wodne. Zatem finansowanie ich działalności nie jest dostateczne. Natomiast jak najbardziej prowadzą działalność związaną z użytecznością publiczną: dbaniem o urządzenia zapobiegające powodziom.
[srodtytul]Co dalej[/srodtytul]
Funkcjonowanie spółek wodnych i związków wałowych w kwestiach, ogólnie rzecz biorąc, powodziowych nie spełnia pokładanych oczekiwań. Świadczy o tym np. stan wałów przeciwpowodziowych, w ogromnej części niezadowalający, przynajmniej na terenach dotkniętych tegoroczną powodzią. A przecież miały one odgrywać znaczącą rolę w zapobieganiu powodziom i ich skutkom. I choć w kwestiach przeciwpowodziowych działalność spółek i związków jest elementem większej całości, to jednak trzeba się zastanowić, jak podnieść ich funkcjonalności i efektywność.
Przede wszystkim należy rozważyć propozycję zmiany regulacji prawnych, by możliwe było powstawanie spółek wodnych i związków wałowych jako „innych państwowych lub samorządowych osób prawnych utworzonych na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych”, jak stanowi art. 9 pkt 14) ustawy o finansach publicznych. Taka osoba prawna korzysta bowiem z większej możliwości dofinansowania na mocy przepisów ustawy o finansach publicznych. Zwiększyłoby to możliwość uzyskania również dotacji celowych, a nawet przedmiotowych na realizacje zadań publicznych. Naturalnie nie zniesiono by przy tym możliwości zawiązywania takich osób prawnych przez osoby fizyczne lub inne niż państwowe lub samorządowe osoby prawne na dotychczasowych zasadach określonych przez Prawo wodne.