Reklama
Rozwiń
Reklama

Autorskie prawa osobiste a nieujawnienie autorstwa

Zgadzając się na nieujawnianie swojego autorstwa, w pewnym zakresie twórca pozbawia się prawa do identyfikacji z utworem, a więc także czerpania z jego renomy - pisze Aleksandra Sewerynik

Aktualizacja: 08.11.2015 09:30 Publikacja: 07.11.2015 23:01

Foto: 123RF

Prawo autorskie ma chronić twórcę i jego interesy majątkowe. Nie tylko jednak. Bardzo ważna jest również ochrona więzi twórcy z jego utworem. Jej przejawem jest zapewnienie mu prawa do autorstwa utworu, prawa do decydowania o sposobie oznaczenia utworu, a także prawo do integralności oraz rzetelnego wykorzystania utworu. Autorskie prawa osobiste są skuteczne erga omnes, są niezbywalne, nieograniczone w czasie i nie podlegają zrzeczeniu się.

Prawo do autorstwa jest fundamentalnym autorskim prawem osobistym. Nawet jeżeli twórca przeniesie na inny podmiot autorskie prawa majątkowe, to ma dalej prawo do publicznego wskazywania na więź ze swoim utworem. Ma to szczególne znaczenie dla renomy i rozpoznawalności twórcy, który może szczycić się swoim dorobkiem artystycznym, chociaż zbył autorskie prawa majątkowe do niego.

Pozostało jeszcze 83% artykułu

RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Kup roczną subskrypcję w promocji Black Month - duet idealny i korzystaj podwójnie!

Zyskasz dodatkowo pełny dostęp do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie otrzymasz dostęp do NYT: News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Reklama
Opinie Prawne
Robert Gwiazdowski: Podatnik ma prawo nie wiedzieć, urzędnik wiedzieć musi
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Opinie Prawne
Andrzej Skowron: Kogo można oskarżyć o udział w zorganizowanej grupie przestępczej?
Opinie Prawne
Małgorzata Śledziewska: Local content to nie chwilowa moda
Opinie Prawne
Paweł Rochowicz: Ray Charles też potrzebował asystenta
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Opinie Prawne
Julian Pawlak: Ustawa cukrowa ponownie zagraża polskiej branży przetwórczej i sadowniczej
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama