Leszek Kieliszewski: Schemat Ponziego, czyli co łączy przypadek Palikota z kłopotami Cinkciarza

Cinkciarz sponsorował niemal wszystko i wszędzie. Sceptykom mówiono o know-how, dzięki któremu firma zarabia więcej, a kosztów ma mniej. Podobny geniusz biznesowy miał przyświecać Palikotowi. Tu również marketing grał pierwsze skrzypce.

Publikacja: 05.10.2024 13:24

Cinkciarz zawarł wiele umów sponsorskich

Cinkciarz zawarł wiele umów sponsorskich

Foto: PAP/Maciej Kulczyński

Kiedy w latach 20 minionego stulecia Charles Ponzi wpadł na pomysł, żeby wykorzystywać arbitraż cenowy na znaczkach pocztowych i w ten sposób zarabiać pieniądze dla siebie i inwestorów, wszystko wyglądało naprawdę dobrze. W teorii. W praktyce Ponzi nie był w stanie obracać wielkimi wolumenami. Zaczął więc wypłacać klientom zyski z tego, co otrzymał od innych inwestorów i robił to tak długo, aż nowych inwestorów zabrakło. Od tego czasu minęło 100 lat, a schemat wciąż jest aktualny. Tylko znaczki zamieniają się na inne substraty.

Pozostało jeszcze 91% artykułu

Dostęp na ROK tylko za 79zł z Płatnościami powtarzalnymi BLIK

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Opinie Prawne
Ewa Szadkowska: Rząd Tuska zabiera się za zaczernianie białych plam
Opinie Prawne
Piotr Bogdanowicz: Nie wszystko złoto, co się świeci
Opinie Prawne
Jan Bazyli Klakla: Czy obywatelstwo to nagroda?
Opinie Prawne
Bartczak, Trzos-Rastawiecki: WIBOR? Polskie sądy nie czekają na Trybunał
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Opinie Prawne
Marek Kobylański: Zespół Brzoski pokazuje, jak to się robi