Jednym z najbardziej kontrowersyjnych rozwiązań zawartych w aktualnie obowiązujących przepisach normujących działalność doradców restrukturyzacyjnych, jest instytucja tzw. nadzoru ministra sprawiedliwości nad członkami wymienionej grupy zawodowej. Chodzi tu kompetencję ustawową członka rządu w zakresie fakultatywnego zawieszenia praw wynikających z licencji osobom posiadającym licencję doradcy restrukturyzacyjnego, której podstawą prawną jest przepis art. 20 ust. 2 pkt 2 ustawy z 15 czerwca 2007 r. o licencji doradcy restrukturyzacyjnego.
Zgodnie ze wskazaną regulacją: „Minister Sprawiedliwości może zawiesić osobie posiadającej licencję doradcy restrukturyzacyjnego prawa wynikające z licencji, jeżeli przeciwko tej osobie jest prowadzone postępowanie (…) w przedmiocie cofnięcia licencji doradcy restrukturyzacyjnego z przyczyn, o których mowa w art. 18 ust. 1 pkt 6, mając na uwadze potrzebę ochrony słusznych interesów uczestników postępowań restrukturyzacyjnych lub upadłościowych lub interes publiczny”.
Przypomnijmy jednocześnie, że art. 18 ust. 1 pkt 6 tej ustawy wprowadza przesłankę „dopuszczenia się uporczywego lub rażącego naruszenia przepisów prawa w związku z wykonywaniem czynności, stwierdzonego w ramach nadzoru” (art. 18 ust. 1 pkt 6).
Instytucja zawieszenia praw wynikających z licencji
Ograniczając się jedynie do językowej wykładni analizowanych wyżej przepisów –ustawodawca pozostawił ministrowi doniosłe kompetencje władcze, pozwalające nie tylko tymczasowo, ale i definitywnie pozbawiać prawa wykonywania zawodu doradców restrukturyzacyjnych, ponadto dając szerokie pole swobody w zakresie ich realizacji.
Posłużenie się przez prawodawcę zwrotami niedookreślonymi (w tym m.in. sformułowania: „uporczywe lub rażące naruszenia przepisów prawa”, „potrzeba ochrony słusznych interesów uczestników postępowań restrukturyzacyjnych lub upadłościowych lub interes publiczny”, „konieczne dla zapewnienia prawidłowości lub poprawy jakości wykonywania czynności”), otwartymi na subiektywne interpretacje oraz ich potencjalne zastosowanie do różnorodnych stanów faktycznych, pozwala w skrajnym przypadku na wydanie całkowicie arbitralnej decyzji administracyjnej.