Blisko 24 proc. obywateli, którzy zetknęli sie z sądami, twierdzi, że traktują ich przedmiotowo, a 13 proc., że sędzia w sali rozpraw zachowywał się niewłaściwie. To najnowsze badania przeprowadzone przez Sąd Okręgowy w Warszawie, dotyczą więc tylko sądów w stolicy i ich odbioru przez petentów. Badania zaprezentowano podczas poniedziałkowej konferencji, która odbyła się na Uczelni Łazarskiego.
    Spotkanie podzielono na trzy panele. Dotyczyły relacji: sąd, obywatele i media. I budziły ogromne emocje. Podczas dyskusji sędziowie w większości przyznawali, że mogą zrobić więcej, by być lepiej zrozumianymi przez obywateli. Największa w tym rola profesjonalnych rzeczników prasowych, którzy nie boją się dziennikarzy i są profesjonalnie przeszkoleni. Wiele jest jeszcze do zrobienia – co do tego zgodni byli wszyscy uczestnicy konferencji. Dyskusje podobne do tej mają proces dochodzenia do dobrych relacji ułatwić. To dobry krok. Obywatel przychodzi do sądu po sprawiedliwość i taką powinien otrzymać. A po przegranym procesie rozumieć, dlaczego tak się stało. Jakie racje przeważyły, że sąd orzekł nie po jego myśli.