[wyimek][b][link=http://blog.rp.pl/blog/2010/02/19/andrzej-krakowiak-czy-polska-wykorzysta-szanse/]Skomentuj na blogu[/link][/b][/wyimek]

Dzięki temu, że zostaliśmy „zieloną wyspą na morzu recesji”, otworzyła się przed nami wyjątkowa okazja do znaczącego polepszenia wizerunku kraju za granicą. Tym bardziej że „cudem nad Wisłą” zainteresowały się europejskie i światowe media, przedstawiając Polskę i polską gospodarkę w korzystnym świetle.

Rząd Donalda Tuska, którego ostrożne i odpowiedzialne działania przyczyniły się do naszego sukcesu w walce z kryzysem, powinien teraz postawić na – nieobcy mu przecież – marketing. Trzeba dopilnować, by informacje o wyjątkowo dobrej kondycji naszej gospodarki dotarły do wszystkich zainteresowanych, w tym potencjalnych inwestorów. Na naszą korzyść działają też kłopoty państw regionu. Napływ inwestycji zagranicznych do Polski skurczył się co prawda w ubiegłym roku o 17 proc., ale do Bułgarii, Czech czy na Słowację o ponad połowę. Dramatycznie wygląda sytuacja Rumunii, z której inwestorzy zaczęli masowo uciekać.

Czy potrafimy wykorzystać szansę na sprowadzenie do Polski nowego kapitału? Czy zaczniemy wreszcie wygrywać wyścig o inwestorów z innymi państwami regionu? Mam wątpliwości. Nie pomoże w tym na pewno zapowiedziana ostatnio niekorzystna dla inwestorów nowelizacja przepisów o strefach ekonomicznych. Używanie grubej pałki, kiedy osłabiony kryzysem biznes czeka na marchewkę, nie jest dobrym pomysłem.