Kobieca ręka

Monika Nowakowska ratując giełdową firmę kosmetyczną nie wahała się sprzedać jej flagowej do niedawna marki – Kolastyny

Publikacja: 02.07.2010 02:21

Monika Nowakowska kieruje firmą Kolastyna od stycznia, a od połowy grudnia 2009 r. zasiadała w radzi

Monika Nowakowska kieruje firmą Kolastyna od stycznia, a od połowy grudnia 2009 r. zasiadała w radzie nadzorczej spółki

Foto: Fotorzepa, Danuta Matloch Danuta Matloch

Monika Nowakowska w Kolastynie pojawiła się w grudniu 2009 roku, wchodząc najpierw do rady nadzorczej spółki. – Chcieliśmy mieć tam kogoś, kto by się dobrze znał na sprzedaży – wspomina Grzegorz Leszczyński, prezes DM IDM SA. IDM związany jest z Kolastyną od lat (najpierw pośredniczył w niepublicznej, a w 2007 r. w publicznej ofercie spółki) w ubiegłym roku podjął się roli inwestora finansowego, przeprowadzając firmę przez najtrudniejszy okres.

IDM dokapitalizował Kolastynę i objął emisję jej obligacji, zapewniając spółce środki na wznowienie produkcji. Mocno zadłużona Kolastyna nie miała pieniędzy ani na produkcję kosmetyków, ani na płace dla pracowników. Traciła więc przychody i pozycję rynkową.

Gdy Grzegorz Leszczyński rozglądał się za profesjonalistą, który reprezentowałby DM IDM w radzie nadzorczej Kolastyny, znajomy prezes Interchemu polecił mu swą byłą dyrektor zarządzającą Monikę Nowakowską. Mimo młodego wieku (34 lata) absolwentka zarządzania Politechniki Częstochowskiej mogła się już pochwalić bogatym doświadczeniem zawodowym. Akcjonariusze Kolastyny szybko doszli do wniosku, że energiczna menedżer bardziej przyda się w zarządzie, i w styczniu Monika Nowakowska została prezesem Kolastyny. Jak sama twierdzi, lubi ciekawe i trudne wzywania.

Nowa prezes wynegocjowała wznowienie produkcji, przekonała część wierzycieli do zamiany należności na akcje spółki, sprzedała niektóre jej nieruchomości i wywalczyła postępowanie układowe. Nie kryła też, że jest gotowa rozstać się z markami, które nie zapewniają szybkiego obrotu gotówką – nawet z Kolastyną, flagowym brandem, który był podstawą rozwoju kosmetycznej grupy.

Współpracownicy Moniki Nowakowskiej mówią, że pani prezes szybko podejmuje decyzje, jest stanowcza, a jednocześnie bezpośrednia i otwarta w kontaktach z ludźmi. – Firma jest dziś zdrowa. Bez Moniki Nowakowskiej nie byłoby to możliwe – mówi Grzegorz Leszczyński.

Choć do sprzedaży Kolastyny przymierzał się już jej poprzednik, to obecna prezes doprowadziła transakcję do finału, który zapewni spółce 9,5 mln zł netto. Większość pójdzie na wykup obligacji, ale część pieniędzy spółka wykorzysta też na wsparcie Miraculum.

Ta przejęta w 2003 r. przez Kolastynę marka z prawie 90-letnią historią ma być teraz flagowym brandem spółki, która zresztą z końcem roku zmieni nazwę na Miraculum. Już ten rok firma ma zakończyć na plusie, co zwiększy jej atrakcyjność dla inwestorów. DM IDM nie kryje, że chciałby się niedługo wycofać z zyskiem z tej inwestycji. Monika Nowakowska ma zadbać, by stało się to możliwe.

Monika Nowakowska w Kolastynie pojawiła się w grudniu 2009 roku, wchodząc najpierw do rady nadzorczej spółki. – Chcieliśmy mieć tam kogoś, kto by się dobrze znał na sprzedaży – wspomina Grzegorz Leszczyński, prezes DM IDM SA. IDM związany jest z Kolastyną od lat (najpierw pośredniczył w niepublicznej, a w 2007 r. w publicznej ofercie spółki) w ubiegłym roku podjął się roli inwestora finansowego, przeprowadzając firmę przez najtrudniejszy okres.

IDM dokapitalizował Kolastynę i objął emisję jej obligacji, zapewniając spółce środki na wznowienie produkcji. Mocno zadłużona Kolastyna nie miała pieniędzy ani na produkcję kosmetyków, ani na płace dla pracowników. Traciła więc przychody i pozycję rynkową.

Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Gospodarka wciąż w strefie cienia
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Nie czarne, ale już ciemne chmury nad kredytobiorcami
Ekonomia
Marek Ratajczak: Czy trzeba umoralnić człowieka ekonomicznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Klęska władz monetarnych
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Przepis na stagnację