Wśród kryteriów wyboru operatora komórkowego ważnym elementem jest jego popularność. Przekłada się ona na koszty połączeń: użytkownicy tej samej sieci przy doborze odpowiedniego pakietu zwykle mogą dzwonić do siebie taniej lub za darmo niż do osób korzystających z usług innego telekomu. Operatorzy komórkowi nie ujawniają jednak, jaki jest ich udział w rynku klientów biznesowych.
Wskazówką mogą tu być np. informacje z raportu Urzędu Komunikacji Elektronicznej. W badaniu PBG/DGA i CBM Indicator 45,3 proc. badanych firm zadeklarowało, że korzysta z usług PTK Centertel, czyli sieci Orange. Na drugim miejscu uplasowała się Polska Telefonia Cyfrowa (T-Mobile), którą wskazało 28,8 proc. badanych, a dalej Polkomtel (Plus) z 23 proc. oraz P4 (Play) z 12,5 proc. wskazań. Niektóre firmy korzystały z więcej niż jednego operatora.
Wynik rozmija się nieco z intuicyjnym postrzeganiem pozycji operatorów w tym segmencie rynku. Za telekom o najsilniejszej bazie klientów biznesowych zwykło się uważać Polkomtel (z historycznych względów świadczył usługi telefonii komórkowej większości dużych państwowych lub związanych ze Skarbem Państwa firm). Tajemnicę tej rozbieżności częściowo może tłumaczyć fakt, że Orange jest szczególnie popularny wśród najmniejszych, ale i najliczniejszych przedsiębiorstw w Polsce (tzw. SOHO: czyli małe biuro, biuro w domu). Orange podaje, że jest na tym rynku największy. Skoro tak, to ma też najwięcej klientów biznesowych, bo małych firm jest w Polsce najwięcej. Ze statystyk Plusa wiemy, że w 2009 r. na 14 mln jego użytkowników 26 proc. (3,64 mln) to pracownicy firm.
Ponieważ liczba przedsiębiorstw w Polsce maleje (według GUS w styczniu było ich ponad 3,9 mln, a ZUS?wskazuje, że aktywnie działa połowa), to należy się przy tym spodziewać, że firmy będą częściej zmieniać operatora lub dyktować coraz niższe ceny. Według badania UKE do tej pory z takiej możliwości skorzystało 16,3 proc. podmiotów. P4, operator sieci Play, deklaruje, że dziś 80 proc. przedsiębiorców przenoszących numer przechodzi do tej sieci.