Jeśli ktoś ma lokal i chce ruszyć z biznesem w ramach znanej sieci, ma wielki wybór. Z danych firmy Profit System wynika, że na koniec tego roku w ramach 820 systemów franczyzowych działać może do 50 tys. placówek. Są to zarówno sklepy spożywcze czy odzieżowe, jak i agencje nieruchomości, biura doradcze, punkty gastronomiczne czy stacje benzynowe.
– W 2011 r. najliczniej do systemów przystępowali właściciele sklepów spożywczych. Wysoką dynamiką mogą się pochwalić biura doradztwa prawnego i gospodarczego (42 proc.) oraz agencje nieruchomości (35 proc.) – mówi Michał Wiśniewski, dyrektor działu doradztwa Profit System.
W 2011 r. na rynku pojawiło się 116 nowych konceptów, jednak aż 67 zrezygnowało ze sprzedaży swojej licencji. Profit System podaje, że największy wybór marek franczyzowych ma do zaoferowania branża odzieżowa. W 2011 r. w ramach tego typu systemów działały 163 marki modowe, w gastronomii zaś 111.
Dane potwierdzają, że generalnie sieci franczyzowe rozwijają się szybko. Spółka Żabka Polska stawiająca na rozwój w systemie partnerskim podaje, że zgodnie z tegoroczną strategią niemal codziennie ma być otwierany nowy sklep Żabka lub Freshmarket. Obecnie sieci mają odpowiednio 2,5 tys. i ponad 100 placówek.
Z kolei tylko w maju i czerwcu otwartych zostało 16 nowych franczyzowych placówek sieci Carrefour Express. W sumie liczy ona już przeszło 230 sklepów, a jeszcze w tym roku planowane jest otwarcie ponad 200 kolejnych.