Acer walczy o nowości - wywiad z Oliverem Ahrensem

Dostarczamy klientom produkty, których potrzebują – mówi szef Acera na nasz region

Publikacja: 21.09.2012 04:42

Acer walczy o nowości - wywiad z Oliverem Ahrensem

Foto: Bloomberg

Rz: Jak pan ocenia ostatnie wyniki Acera za II kwartał?

Oliver Ahrens:

Bardzo dobrze. Jesteśmy liderem rynku sprzedaży komputerów mobilnych. W regionie, którym zarządzam, jesteśmy wiceliderem rynku komputerów PC, przynosimy zyski.

Ale w ujęciu globalnym w II kwartale przychody koncernu spadły – ogółem w I półroczu były 2,7 proc. niższe niż rok temu.

Faktycznie tak się stało, biorąc pod uwagę ogólną sytuację gospodarczą, nie jest to wielkim zaskoczeniem. Trudno było się spodziewać choćby spadku sprzedaży w Chinach, co jednak należy traktować jako dużą niespodziankę. Oczywiście sytuacja w Europie jest ciągle niestabilna, trudno prognozować dalsze scenariusze.

My rozpoczynamy niedługo wielką kampanię marketingową z udziałem znanego aktora Kiefera Sutherlanda, wprowadzamy na rynek wyjątkowo wiele nowych produktów. Dla nas tegoroczne plany to swego rodzaju triatlon – ciągłe debiuty, walka o zwiększanie sprzedaży oraz oczywiście wzrost rentowności.

Jednak kampanii w Polsce nie planujecie, choć, jak sami podajecie, Acer jest u nas liderem rynku sprzedaży komputerów.

Zaplanowaliśmy ją pokazywać na kilku rynkach europejskich, nie możemy pokazywać jej wszędzie. Polska poza tym jest ciągle rynkiem bardzo dynamicznym, wciąż testujemy tam wiele rozwiązań, np. jeśli chodzi o dystrybucję naszych produktów. Jednak można reklamy oglądać choćby w Internecie. Nie oznacza to, że nie traktujemy tego rynku poważnie.

Podaliście, że reklamę w sieci w ciągu tygodnia obejrzało 8 mln osób. Czy to znaczy, że Acer także stawia na reklamę online kosztem np. tradycyjnej prasy?

Wszystkie kanały są dla nas ważne i wciąż je wykorzystujemy. Jednak w ostatnich trzech latach widać, że firmy coraz częściej reklamują się w sieci kosztem chyba zwłaszcza reklamy telewizyjnej. Ten trend raczej się utrzyma, jednak niektóre kategorie dóbr nadal będą chętnie reklamowały się w tradycyjnych mediach.

Reklama online jest też ciągle tańsza.

Zdecydowanie tak, jednak jeśli chce się przygotować promocję na odpowiednim poziomie, to koszty przygotowania filmu są jednak nadal wysokie.

Jaki segment rynku jest dla Acera obecnie strategiczny?

Trudno wskazać jeden. Dostarczamy na rynek nowości w zasadzie w każdym, w którym działamy. Chodzi nam raczej o opracowywanie inspirujących i przydatnych rozwiązań niezależnie od tego, o jakim segmencie rynku mówimy. Podobnie jak firmy motoryzacyjne nie zamykają się na jednej linii aut, tak samo firmy technologiczne jak Acer działają w wielu segmentach i reagują na to, czego potrzebują klienci. Jeśli chodzi o pole komunikacji to obecnie najwięcej uwagi poświęcamy ultrabookom, co jednak nie oznacza rezygnacji z prac nad nowymi generacjami netbooków czy tabletów.

A co ze smartfonami? W Polsce niewiele osób wie, że je macie w ofercie, ponieważ w naszym kraju nie są sprzedawane. Może się to zmienić?

To jedynie część naszej działalności, stosunkowo niewielka w porównaniu z firmami, które skoncentrowały się na tym rynku, jak choćby HTC. Oczywiście jest możliwe, że w Polsce zaczniemy je sprzedawać, ale zależy to także od podejścia dystrybutorów czy firm telekomunikacyjnych, z którymi w tym zakresie blisko współpracujemy. Obecnie trudno jest cokolwiek przesądzać, konkurencja na tym rynku jest wyjątkowo ostra. Z telekomami współpracujemy już jako dostawcy komputerów i zobaczymy, jak się to rozwinie.

Jednak wprowadzacie także nową usługę Acer Cloud, która dla Polskich klientów także nie będzie dostępna. Czy jako tak duży rynek nie jesteśmy traktowani nieco po macoszemu?

To także nowy projekt, wchodzi dopiero wersja beta. Jeśli się odpowiednio rozwinie, będziemy mogli pomyśleć o rozszerzeniu dostępu na inne rynki. Na razie jest na to za wcześnie, jednak nie można powiedzieć, że Polskę traktujemy gorzej niż inne rynki.

CV

Oliver Ahrens od kwietnia 2009 r. jest wiceprezesem firmy Acer i szefem jej europejskiego oddziału. Urodził się w 1965 r. w Niemczech. Jest absolwentem Wydziału Ekonomii na Uniwersytecie w Oldenburgu. Z Acerem związany jest od 2000 r. Zaczynał jako dyrektor sprzedaży i marketingu w spółce Acer Germany, a w latach 2003–2006 był jej szefem. Pełnił również funkcję prezesa spółki Acer China i  jest uważany za jedną z najważniejszych osób, które przyczyniły się do sukcesu firmy w ostatnich latach.     —astan

Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Gospodarka wciąż w strefie cienia
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Nie czarne, ale już ciemne chmury nad kredytobiorcami
Ekonomia
Marek Ratajczak: Czy trzeba umoralnić człowieka ekonomicznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Klęska władz monetarnych
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Przepis na stagnację