Reklama

Sukces znaleziony w niszy

Wielkość ma znaczenie. A raczej miała, jeszcze pod koniec ubiegłego wieku. Szefowie globalnych megakoncernów wydawali się święcie wierzyć, że kierowane przez nich molochy powinny produkować wszystko: od śrub po skręcane nimi silniki samolotowe, od plastikowych pojemników na żywność po lodówki, w których można je schować, od domowych wentylatorów po turbiny ogromnych wiatraków produkujących energię, od maszynek do golenia po ważące wiele ton maszyny budowlane.

Publikacja: 21.08.2017 20:50

Andrzej Krakowiak

Andrzej Krakowiak

Foto: Fotorzepa, Ryszard Waniek

Zmiany zachodzące w gospodarce wymusiły jednak napisanie podręczników biznesu od nowa. Na scenę wkroczył outsourcing, a wraz z nim specjalizacje. I okazało się, że „mniej robiąc", można zarobić więcej. Kluczem było znalezienie odpowiedniej niszy połączone z umiejętnością współpracy z partnerami.

Polskie regiony i miasta kopiują w jakimś stopniu sprawdzone strategie rozwoju przedsiębiorstw. I chociaż najnowsze dane o eksporcie województw potwierdzają dominację tradycyjnych gałęzi przemysłu – tekstylnego w woj. łódzkim, produkcji rolnej na Lubelszczyźnie czy meblarstwa na Warmii i Mazurach – to specjalizacje przyszłości będą wyglądały inaczej. W ich powstaniu niebagatelną rolę odegrała Bruksela, wymuszając na regionach opracowanie inteligentnych specjalizacji, ale pomysły samorządów na rozwój znacznie poza nie wykraczają.

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się świat i Polska. Jak wygląda nowa rzeczywistość polityczna po wyborach prezydenckich. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Czytaj, to co ważne.

Reklama
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Afera na sierpień
Opinie Ekonomiczne
Marcin Zieliński: Ukryte pułapki nowego budżetu UE dla Polski
Opinie Ekonomiczne
Przemysław Tychmanowicz: Likwidacji podatku Belki nie ma, ale też jest OKI
Opinie Ekonomiczne
Polska wciąż importuje rosyjskie węglowodory
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Szkodliwe skutki pseudoafery z KPO
Reklama
Reklama