Koniec ery aut, jakie znamy

Przyszłość transportu to pojazdy niskoemisyjne, ale i nowy sposób ich używania, czyli gotowość ludzi do dzielenia się swoją własnością – mówi komisarz UE ds. rynku wewnętrznego, przemysłu i przedsiębiorczości Elżbieta Bieńkowska.

Aktualizacja: 20.11.2017 05:07 Publikacja: 19.11.2017 20:00

Koniec ery aut, jakie znamy

Foto: materiały prasowe

Rz: Komisja Europejska wyznaczyła cel: obniżenie o 30 proc. emisji CO2 przez nowe auta w 2030 r., a cel pośredni – 15 proc. w 2025. Czy branża motoryzacyjna zdąży?

Elżbieta Bieńkowska: Rewolucja przemysłowa, której teraz doświadczamy, jest dużo szybsza niż poprzednie. Tak naprawdę 2030 r. to najbardziej odległy termin jej przeprowadzenia, szczególnie w przemyśle samochodowym. Bo zbliża się koniec ery aut, jakie znamy teraz. Będzie zupełnie nowe podejście do tego, jak używamy samochodów, a więc i do tego, jak je produkujemy. To perspektywa najwyżej dziesięciu lat. Nowe podejście to nie tylko samochody niskoemisyjne, ale i sposób ich używania, czyli rosnąca gotowość ludzi do dzielenia się swoją własnością. Ludzie są gotowi płacić więcej za samochód, bo zakładają, że jest znacznie czystszy niż w przeszłości. Z kolei młodzi ludzie są dużo bardziej skłonni do dzielenia się autami. Producenci samochodów mają świadomość tej rewolucji. Oczywiście lobbują za rozwiązaniami, które nieco ją opóźnią i wydłużą czas, gdy produkuje się auta po staremu. Komisja Europejska musi wywierać presję, jeśli nie chcemy, by w 2030 r. samochody na europejskich drogach pochodziły tylko z importu. Musimy utrzymywać przewagę konkurencyjną.

Pozostało jeszcze 82% artykułu

Tylko 9 zł z Płatnościami powtarzalnymi

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Opinie Ekonomiczne
Janusz Jankowiak: Permanentna kampania wyborcza to gra ryzykowna dla gospodarki
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Opinie Ekonomiczne
Maciej Miłosz: Trudno rządzić, nie mając zdania. Czy leci z nami pilot?
Opinie Ekonomiczne
Czy liderzy polityczni zapobiegną recesji w Polsce, Unii, USA?
Opinie Ekonomiczne
Prezydentura Nawrockiego będzie osłabiać giełdę i złotego, podbijać koszt długu
Opinie Ekonomiczne
Cieślak-Wróblewska: Finanse publiczne to temat tabu, którego nie możemy dłużej unikać