Reklama

W branży moto róbmy swoje

Postawmy sprawę jasno: fabryka samochodów to w świecie globalnych interesów nie tylko posiadający określoną wartość majątek produkcyjny, ale również element politycznych i socjalnych rozgrywek wewnątrz potężnych, światowych firm.

Publikacja: 27.12.2017 21:00

W branży moto róbmy swoje

Foto: Bloomberg

Jest to szczególnie widoczne w przypadku zakładów zlokalizowanych poza macierzystym krajem koncernu. Ich los – mimo ogromnych inwestycji przeznaczanych na uruchomienie i rozwój takich fabryk – nie zależy wyłącznie od kwestii czysto ekonomicznych. Dlatego przydające gospodarce prestiżu zakłady produkujące samochody mogą się nagle stać gorącym kartoflem.

Mimo wielu nagród za jakość produkcji, zdobywanych jeszcze w ramach koncernu GM, pracownicy gliwickiej fabryki Opla pod rządami PSA nie mogą spać spokojnie. Wiadomo, że wobec konieczności zmniejszenia mocy produkcyjnych w skali grupy przyciśnięci do ściany Niemcy nie będą ginąć za Gliwice, Ellesmere Port w Wielkiej Brytanii czy hiszpańską Saragossę, ale na pierwszym planie postawią rodzime fabryki w Rüsselsheim czy Eisenach, pełne zdeterminowanych związkowców z gwarancjami zachowania zatrudnienia do końca 2018 r. Oczywiście to ostateczność. Na razie jest mowa o realizowanym w całej Europie programie dobrowolnych odejść, wyłączeniu trzeciej zmiany w Polsce, gdzie powstaje m.in. znakomicie przyjęta przez rynek najnowsza generacja opla astry. Ale tak naprawdę wciąż nie wiadomo, jaki będzie ostateczny plan restrukturyzacji marki, który miał być przedstawiony do końca roku. Podobnie jest z bielską fabryką Fiata, do której – w imię ratowania włoskiego zakładu w Pomigliano d'Arco pod Neapolem – nie trafiła produkcja drugiej generacji pandy. I mimo zapowiedzi szefów koncernu wciąż nie wiadomo, jaki nowy model Fiata będzie powstawał w Polsce. Jednocześnie na ostrej restrukturyzacji koncernu PSA przeprowadzonej kilka lata temu, w wyniku której we Francji zlikwidowano kilka tysięcy miejsc pracy, zyskała głównie Słowacja, więc na całym tym zamieszaniu związanym z przejęciem Opla przez Francuzów także my możemy skorzystać.

RP.PL i The New York Times

Kup roczną subskrypcję RP.PL i ciesz się dostępem do The New York Times!

Zyskujesz:

- Roczny dostęp do The New York Times, w tym do: News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

- RP.PL — rzetelne i obiektywne źródło najważniejszych informacji z Polski i świata z dodatkową weekendową porcją błyskotliwych tekstów magazynu PLUS MINUS.

Reklama
Opinie Ekonomiczne
Paweł Rożyński: Europa staje się najbezpieczniejszym cmentarzem innowacji
Opinie Ekonomiczne
Nowa geografia kapitału: jak 2025 r. przetasował rynki akcji i dług?
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof A. Kowalczyk: Druga Japonia i inne zasadzki statystyki
Opinie Ekonomiczne
Nie wysokość, ale jakość. Dlaczego polskie podatki szkodzą gospodarce?
Opinie Ekonomiczne
Cezary Szymanek: Dwa lata rządu Tuska. Czas na strategię, euro z Brukseli to za mało
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama