RZ: W jakim tempie będzie rosła akcja kredytowa banków w segmencie klienta korporacyjnego?
Andrzej Kopyrski:
W ubiegłym roku kredyty w segmencie korporacyjnym w całym sektorze bankowym wzrosły o ponad 20 proc. i spodziewam się utrzymania podobnej dynamiki w tym roku. W dalszym ciągu rosną inwestycje, a rentowność przedsiębiorstw jest nieco niższa, co z kolei zwiększa zapotrzebowanie na zewnętrzne finansowanie. Jednocześnie rośnie udział kredytów długoterminowych. Trzeba zaznaczyć, że ostatnio niektóre instytucje finansowe zaostrzają politykę kredytową. Podnoszą się także koszty finansowe.
Czy skończyły się już czasy, gdy kredyty korporacyjne były udzielane przy marżach zbliżonych do zera?
Tak, do niedawna tanie kredyty korporacyjne były sposobem na wejście w relacje z klientem i szansą na sprzedaż innych produktów bankowych. Obecnie ta sytuacja się zmienia, średnie marże wzrosły o kilkadziesiąt punktów bazowych, co jest związane z globalną sytuacją na rynkach finansowych i zmianą podejścia banków w Polsce. Kredyt sam w sobie staje się produktem strategicznym, a szybki dostęp do niego decyduje w wielu przypadkach o sile rynkowej i pozycji konkurencyjnej firm.