Faktoring poprawia płynność finansową firmy

Faktoring poprawia płynność finansową, gdyż przedsiębiorstwo od razu dostaje część pieniędzy za wystawione faktury

Publikacja: 28.06.2012 01:06

W rozmowach z przedstawicielami firmy faktoringowej można ustalić zakres usług wykraczający poza fin

W rozmowach z przedstawicielami firmy faktoringowej można ustalić zakres usług wykraczający poza finansowanie

Foto: Corbis

W czasie spowolnienia gospodarczego przedsiębiorstwa mają problemy z utrzymaniem płynności finansowej głównie z powodu pogarszającej się dyscypliny płatniczej oraz trudniejszego dostępu do kredytów bankowych.

– Niekontrolowane zatory płatnicze potrafią w krótkim czasie doprowadzić firmy na skraj bankructwa. Do tego dochodzi zwiększone ryzyko upadłości kontrahentów. Czynniki te nakładają się na mniejsze lub większe zmniejszenie sprzedaży, a co za tym idzie i zysków – mówi Michał Kinkel, prezes AOW Faktoring.

Dawid Naglik, dyrektor zarządzający Departamentem Faktoringu w Banku BPH, dodaje, że okres spowolnienia gospodarczego wymaga od zarządzających zwiększonej koncentracji na sprawach związanych z płynnością finansową, udzielaniem kredytów kupieckich oraz oceną partnerów biznesowych. Faktoring pomaga rozwiązywać te problemy.

– Na rynku jest szeroka oferta finansowania należności, począwszy od tradycyjnego faktoringu z regresem, a skończywszy na wyrafinowanych strukturach finansowania pozabilansowego z różnym podziałem ryzyka występującego w relacji handlowej.  Oferty te pozwalają na pozyskanie środków finansowych i uelastycznienie terminów płatności – mówi Paweł Pszczółkowski, specjalista ds. produktów finansowania handlu w Citi Handlowy.

Według Dariusza Filipka, kierownika Biura Wsparcia Sprzedaży i Faktoringu w Deutsche Bank PBC, faktoring powinien być stałym elementem strategii finansowej w firmach, które prowadzą powtarzające się transakcje z określonym gronem kontrahentów. Dzięki niemu można uniknąć tzw. luki finansowej, zjawiska coraz powszechniej występującego w przedsiębiorstwach zmuszonych do wydłużania kontrahentom terminów płatności.

Łatwiej dostępny niż kredyt

Oczywiście, faktoring nie jest panaceum na problemy z nierzetelnymi płatnikami. Ale w takiej sytuacji jak obecna, gdy opóźnianie płatności jest nie tylko rezultatem braku gotówki, lecz zwyczajem handlowym, firmy umiejętnie korzystające z faktoringu mogą wiele zyskać.

– Gdy w naszych badaniach małych i średnich firm Bibby MSP Index pytamy o najważniejsze bariery w uzyskaniu finansowania, przedsiębiorcy wskazują na kłopoty z płynnością i brak twardych zabezpieczeń. Faktoring idealnie rozwiązuje te problemy – mówi Krzysztof Kuniewicz, dyrektor generalny Bibby Financial Services.

Jak podkreśla Dariusz Steć, członek zarządu BRE Faktoring, faktoring jest łatwiej dostępny niż kredyt, ponieważ nie wymaga dodatkowych zabezpieczeń. Funkcję zabezpieczenia pełni portfel należności.

Ryzyko związane z transakcją jest oceniane na podstawie analizy struktury odbiorców i jakości wierzytelności.

– W czasie recesji nowymi klientami faktorów zostają często ci, którym banki odmówiły kredytowania – mówi Paweł Tobis, wiceprezes Coface Poland Factoring.

Sebastian Grabek, dyrektor Departamentu Faktoringu HSBC Bank Polska, tłumaczy, że faktoring pozwala skrócić cykl obrotu gotówki w firmie poprzez zamianę należności na gotówkę, co znacznie poprawia płynność finansową.

Przedsiębiorstwo przesyła instytucji finansowej faktury i następnego dnia dostaje do 90 proc. ich wartości. Możliwość szybkiego uzyskania gotówki poprawia konkurencyjność firmy, gdyż pozwala zaoferować kontrahentom dłuższe terminy płatności i jednocześnie umożliwia szybszą spłatę zobowiązań wobec dostawców. Dzięki temu przedsiębiorstwo ma większe możliwości pozyskania nowych klientów, oczekujących dłuższych terminów płatności, oraz zmniejsza koszty, np. uzyskując rabaty u dostawców za terminowe płatności.

Limity finansowania można elastycznie dostosować do wielkości sprzedaży i wartości wystawianych faktur.  Można również dodawać nowych odbiorców.

Od finansowania po windykację

Podstawową funkcją faktoringu jest finansowanie pomagające utrzymać bieżącą płynność oraz regulować w terminie własne zobowiązania. W okresie spowolnienia gospodarczego partner handlowy, który płaci w terminie, jest na wagę złota i może liczyć na dodatkowe korzyści; opusty, większe limity kredytu kupieckiego, pierwszeństwo w dostawach itp.

Nie mniej ważne są usługi dodatkowe oferowane przez faktorów.  Należy do nich weryfikacja kontrahentów, ocena ich bieżącej kondycji finansowej oraz późniejsze monitorowanie sytuacji. Pozwala to uniknąć kontaktów handlowych z nierzetelnymi firmami.

– To działanie prewencyjne.  Firma nie sprzeda towaru czy nie wyświadczy usługi komuś, kto jest w słabej kondycji finansowej lub jest znany na rynku z nieterminowego regulowania zobowiązań – wyjaśnia Grzegorz Pardela, dyrektor handlowy w Pragma Faktoring.

Monitoring pozwoli na wychwycenie momentu, gdy coś złego zaczyna się dziać z partnerami. Pozwoli to uniknąć lub choćby ograniczyć straty. Firmie faktoringowej zostaje też przekazana najmniej przyjemna część pracy, czyli upominanie się o pieniądze. A przedsiębiorca może się skupić na podstawowej działalności.

Faktor może też dokonać oceny prawnej umów czy kontraktów. Ocena taka przyda się w ewentualnych negocjacjach, a w przyszłości pozwoli wykluczyć niekorzystne rozwiązania. Poza tym istnieje możliwość ubezpieczenia transakcji, czyli przejęcia ryzyka niewypłacalności odbiorcy.

Trzeba szybko reagować

Ważnym elementem oferty jest także windykacja należności. Faktor zaczyna ją prowadzić w zasadzie od następnego dnia po upływie terminu płatności faktury.

Najpierw jest to windykacja miękka. Standardowo polega na wysyłaniu monitów i telefonicznym przypominaniu o terminach płatności. Gdy nie przyniesie to żadnego efektu, zaczyna się windykacja sądowo-komornicza.

– W okresie dekoniunktury działania windykacyjne muszą być prowadzone szybko i sprawnie szczególnie na etapie wyjaśniania powodów braku zapłaty oraz ewentualnego zabezpieczenia należności na majątku dłużnika – tłumaczy Michał Kinkel.

Faktorowi jest o tyle łatwiej w porównaniu z firmą zewnętrzną zatrudnianą tylko do windykacji, że już wcześniej dysponuje dokumentami transakcyjnymi i wiedzą o dłużniku. Nie musi więc tracić czasu.

– Każda firma windykacyjna przyzna, że im szybciej po terminie płatności faktury zainteresujemy się należnością, tym efektywność odzyskiwania jej  jest większa – mówi Paweł Kacprzak, dyrektor ds. faktoringu w Raiffeisen Bank Polska.

Opinia dla „Rz"

Marek Gola regionalny dyrektor sprzedaży BZ WBK Faktor

Kryzysowe doświadczeniaprzedsiębiorstw w ostatnich latach spowodowały wzrost zainteresowania ze strony zarządzających sposobami zapewnienia płynności finansowej i zmniejszania ryzyka prowadzenia biznesu. Wciąż najpopularniejszy jest kredyt obrotowy, jednak jego osiągalność jest coraz trudniejsza ze względu na bardziej restrykcyjne podejście instytucji finansowych.

Przedsiębiorca, który zwróci się do banku o taką formę finansowania, musi być przygotowany na dokładną weryfikację kondycji finansowej, ocenę wiarygodności kredytowej, musi też najczęściej posiadać zabezpieczenie w postaci hipoteki. Jednym z instrumentów, który zasługuje na szczególną uwagę ze strony przedsiębiorców, jest faktoring, ciągle w małym stopniu wykorzystywany przez polskie firmy.

Faktoring cieszy się na świecie dużą popularnością i jest uważany za niezbędny instrument finansowy nowoczesnej gospodarki. Usługa faktoringu polega na wykupie nieprzeterminowanych wierzytelności przedsiębiorstw, należnych im od odbiorców z tytułu dostaw towarów lub usług. Fenomen faktoringu tkwi w jego ogromnym potencjale. Jest on bardzo elastycznym i efektywnym instrumentem finansowym, zapewniającym płynność finansową i zmniejszającym ryzyko związane ze sprzedażą. Umożliwia wzrost sprzedaży dzięki uzyskaniu dodatkowego finansowania bez zaciągania kredytów, powoduje uniknięcie strat inflacyjnych, ale również obniża koszty finansowe kredytu kupieckiego dla odbiorców.

Podstawowym zabezpieczeniem faktoringu są wystawione faktury. Faktorzy w większym stopniu oceniają potencjał firmy niż jej historię. W strukturze usługi faktoringu da się wyodrębnić gamę różnych mniejszych usług częściowych, których katalog w świetle prawa i w praktyce gospodarczej nie jest zamknięty, takich jak np. administrowanie wierzytelnościami, przejęcie ryzyka niewypłacalności kontrahentów, weryfikacja wiarygodności odbiorców, czy również windykacja miękka. Są one szczególnie ważne w czasie spowolnienia gospodarczego, w czasie kryzysu.

Opinie Ekonomiczne
Jak zaprząc oszczędności do pracy na rzecz konkurencyjnej gospodarki
Opinie Ekonomiczne
Blackout, czyli co naprawdę się stało w Hiszpanii?
Opinie Ekonomiczne
Czy leci z nami pilot? Apel do premiera
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof A. Kowalczyk: Pytam kandydatów na prezydenta: które ustawy podpiszecie? Czas na konkrety
Opinie Ekonomiczne
Maciej Miłosz: Z pustego i generał nie naleje
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku