Fabryki AGD od lat wspierają rozwój polskiej gospodarki

W 25 zakładach produkujących sprzęt pracuje już 22,5 tys. osób. Jednak na każde miejsce pracy w zakładzie przypadają trzy u kontrahentów. Wpływ branży nadal jest nie do końca doceniany.

Publikacja: 15.11.2016 21:42

Foto: Rzeczpospolita

Działający w kraju producenci AGD starają się przyciągnąć uwagę rządzących, którzy dotychczas nie poświęcali temu sektorowi gospodarki szczególnie dużo uwagi. Branża zdecydowanie na to zasługuje, Polska jest europejskim liderem produkcji tego typu produktów.

Jak podaje organizacja producentów CECED Polska, w 2016 r. produkcja dużego AGD ma wynieść 23 mln sztuk. Wartość produkcji tego asortymentu wyniosła w 2015 r. 17 mld zł.

Demografia dużym wyzwaniem

– Widać trzy największe ośrodki produkcji AGD – region łódzki, wielkopolski oraz dolnośląski, choć w innych częściach kraju też działają takie zakłady – mówi Adam Cich, prezes CECED Polska i dyrektor generalny Electrolux w Europie Środkowo-Wschodniej. Podkreśla iż realna skala wpływu producentów AGD na polską gospodarkę jest jeszcze wyższa – to już 2,5 proc. eksportu z naszego kraju, a na każde miejsce pracy w fabryce przypadają trzy w firmach kooperujących.

– Eksportujemy nie tylko sprzęt, ale również podzespoły do produkcji AGD. Nie można powtarzać krzywdzących opinii, że budujemy wyłącznie montownie. W ostatnich latach branża wykonała ogromny postęp – dodaje Adam Cich.

Producenci AGD podobnie jak inne sektory, zwłaszcza przemysłowe, zmagają się z coraz większymi niedoborami pracowników. W efekcie w fabrykach pracuje coraz więcej Ukraińców, ale firmy starają się sytuacjom kryzysowym przeciwdziałać z wyprzedzeniem. Producenci w porozumieniu z władzami lokalnymi inwestują choćby w tworzenie systemu edukacji zawodowej, aby przygotowywać przyszłe kadry.

Branża potrzebuje coraz więcej rąk do pracy, ale nie chodzi tylko o etaty powiązane wprost z produkcją. Coraz więcej firm uruchamia bowiem w Polsce także centra zajmujące się działalnością badawczo-rozwojową.

– Przedstawiciele branży w naszym badaniu właśnie centra R&D uznają za największy kamień milowy w rozwoju branży w Polsce. Proces pokazał w pełni potencjał naszego rynku i uwolnił tkwiące w nim możliwości – mówi Agnieszka Rządca z firmy TNS.

Potencjał dla dalszego rozwoju

Z badania firmy TNS na podstawie rozmów z szefami czołowych producentów AGD wynika, że za największe wyzwania dla dalszego rozwoju sektora w Polsce uważane jest dalsze udoskonalanie procesów produkcyjnych, wdrażanie innowacji, ale także wyjście naprzeciw zmianom demograficznym.

Branża w tej chwili uzależniona jest od eksportu, na rynki zagraniczne trafia 90 proc. produkcji, ale na razie wątek produkcji w Polsce nie jest uznawany za atrakcyjny do wykorzystania w promocji AGD na innych rynkach.

– Mamy niestety ciągle problem z polską marką. Z wysoką jakością utożsamiane są produkcja z Niemiec, USA czy Szwajcarii, a Polska ma niewielkie szanse na znalezienie się w tym gronie – mówi Andrzej Arendarski, prezes Krajowej Izby Gospodarczej. – Trudno sobie wyobrazić, aby producenci AGD podnosili ten wątek w promocji, mimo że Polska ma dobry wizerunek na świecie z racji sukcesów gospodarczych – dodał.

Aby przynajmniej spróbować walczyć o lepsze postrzeganie krajowej produkcji, potrzebne jest silne zaangażowanie ze strony władz centralnych. – Już dzisiaj branża AGD jest często stawiana za przykład innym. Umiejętnie wykorzystano szanse i dzisiaj sektor rozwija się głównie w oparciu o eksport – mówi Andrzej Szewczyk, zastępca dyrektora Departamentu Promocji Gospodarczej w PAIiIZ. Zwraca uwagę, że rząd przygotował nowe instrumenty wsparcia dla firm w szybszym rozwoju – zarówno pod względem operacji w kraju, jak i eksportowych. – To choćby Polski Fundusz Rozwoju, staramy się pomagać eksporterom w dotarciu do zupełnie nowych rynków, jak choćby Iran – dodaje.

Branża idzie z duchem czasu, do produkcji są coraz intensywniej wdrażane nowe innowacyjne rozwiązania związane z szeroko rozumianym internetem rzeczy, jednak konsumenci mają swoje przyzwyczajenia. – Staramy się zerwać z wizerunkiem branży opartej na walce cenowej, czego symbolem jest pralka za 999 zł – mówi Wojciech Konecki, dyrektor generalny CECED Polska.

Internet zyskuje

Przedstawiciele branży zwracają uwagę, że wciąż na tle państw zachodnich Polacy mniejszą uwagę zwracają na parametry ekologiczne, jak redukowanie zużycia energii elektrycznej czy wody. Tam wchodzenie na rynek nowych generacji sprzętu jest wystarczającym argumentem za tym, aby wymienić sprzęt na nowy, w Polsce konsumenci czekają z wymianą do awarii sprzętu.

– Innowacje oczywiście wchodzą na rynek, technologie parowe są coraz mocniej wykorzystywane w piekarnikach. Także w segmencie odkurzaczy widać popyt na modele pionowe, akumulatorowe – dodaje Wojciech Konecki.

Polskie społeczeństwo pod pewnymi względami w zakresie podejścia do innowacyjnych kategorii prześcignęło już zachodnie. – W Polsce niemal 80 proc. kupowanych płyt kuchennych to modele indukcyjne, podczas gdy w krajach zachodnich ich udział w rynku jest o połowę niższy – dodaje Adam Cich. Także w przypadku wykorzystania technologii no frost w lodówkach do zabudowy w Polsce spotkało się z dużo większym zainteresowaniem konsumentów niż w krajach zachodnich.

Jednak zarówno u nas, jak i w całej UE widać ogromne zmiany, jeśli chodzi o sposoby kupowania sprzętu. Sklepom tradycyjnym miał zagrozić błyskawicznie rosnący segment internetowy, ale już dzisiaj widać, iż nie muszą one ze sobą walczyć. – Wręcz doskonale się uzupełniają, a klienci stosują róże strategie wyboru sprzętu elektronicznego – mówi Marcin Rosati, prezes Media Saturn Holding. – Świadomość konsumentów rośnie, poszukują sprzętu z dodatkowymi funkcjami. Polacy jednak wciąż są wrażliwi na ceny, ale lubią kupować sprzęt znanych marek – dodaje.

Największy sprzedawca sprzętu elektronicznego w Polsce zwraca uwagę, że dla klientów ważne są także usługi posprzedażowe, a nie tylko atrakcyjne warunki zakupu sprzętu.

Działający w kraju producenci AGD starają się przyciągnąć uwagę rządzących, którzy dotychczas nie poświęcali temu sektorowi gospodarki szczególnie dużo uwagi. Branża zdecydowanie na to zasługuje, Polska jest europejskim liderem produkcji tego typu produktów.

Jak podaje organizacja producentów CECED Polska, w 2016 r. produkcja dużego AGD ma wynieść 23 mln sztuk. Wartość produkcji tego asortymentu wyniosła w 2015 r. 17 mld zł.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Gospodarka wciąż w strefie cienia
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Nie czarne, ale już ciemne chmury nad kredytobiorcami
Ekonomia
Marek Ratajczak: Czy trzeba umoralnić człowieka ekonomicznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Klęska władz monetarnych
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Przepis na stagnację
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO