Problem opisany w wystąpieniu wyłonił się na tle skargi nadesłanej do rzecznika.
Przepisy ustawy - Prawo farmaceutyczne nałożyły na prowadzącego aptekę obowiązek zgłaszania organowi zezwalającemu wszelkich zmian danych określonych w zezwoleniu. Orzecznictwo sądów administracyjnych dopuszcza stosowanie art. 155 k.p.a. jako podstawy prawnej decyzji zmieniającej zezwolenie na prowadzenie apteki. Postępowanie wszczynane jest wówczas z urzędu.
Rzecznik spotkał się jednak z praktyką, że Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny wezwał podmiot prowadzący aptekę, który zgłosił zmiany określone w zezwoleniu, aby wystąpił z wnioskiem o wszczęcie postępowania w sprawie zmiany zezwolenia, pod rygorem jego cofnięcia.
- Za zmianę zezwolenia na prowadzenie apteki pobierana jest opłata w wysokości dwu i półkrotnego minimalnego wynagrodzenia za pracę
- zauważył rzecznik. Jego zdaniem jeżeli zmiana danych zawartych w zezwoleniu następuje na skutek działań niezależnych od przedsiębiorcy, a w szczególności podjętych z urzędu przez organy władzy publicznej (np. związanych z administracyjną zmianą adresu apteki lub terytorium gminy), to obciążanie przedsiębiorcy opłatą za zmianę zezwolenia nie tylko nie ma racjonalnych motywów, ale jest także sprzeczne z zasadą zaufania obywateli do państwa i stanowionego przez nie prawa.