Reklama

Pacjenci bardziej zadowoleni

1 stycznia 2015 roku wszedł w życie pakiet onkologiczny. Zgodnie z ustawą wprowadzane zmiany dotyczą organizacji systemu ochrony zdrowia, sposobu sprawowania opieki medycznej nad pacjentami onkologicznymi oraz prowadzenia list oczekujących. Mają na celu usprawnienie diagnozowania nowotworów oraz bezzwłoczne rozpoczęcie leczenia. Jedną ze zmian ułatwiających pacjentowi odnalezienie się w sytuacji rozpoznania choroby nowotworowej jest powołanie przez jednostki onkologiczne koordynatorów leczenia.

Aktualizacja: 04.02.2015 07:00 Publikacja: 04.02.2015 00:00

Pacjenci bardziej zadowoleni

Foto: Materiały prasowe

Zmiany mają na celu usprawnienie diagnozowania nowotworów oraz bezzwłoczne rozpoczęcie leczenia. Jedną ze zmian ułatwiającą pacjentowi odnalezienie się w sytuacji rozpoznania choroby nowotworowej jest powołanie przez jednostki onkologiczne koordynatorów leczenia.

- Kim jest koordynator leczenia?

Koordynatorzy leczenia to doradcy, którzy posłużą pacjentom wsparciem informacyjnym, administracyjnym oraz organizacyjnym.  W obowiązkach doradcy jest również uczestnictwo w interdyscyplinarnych zespołach terapeutycznych podczas układania planu leczenia. Koordynator pozostaje w bezpośrednim kontakcie z pacjentem podczas całego procesu leczenia.

Zgodnie z ustawą nie musi to być lekarz, jednak podstawowa wiedza z zakresu onkologii jest tutaj niezbędna. Dlatego placówki medyczne najczęściej znajdują w strukturze osobę, która zna już „od kuchni" podstawowe zagadnienia, z którymi pacjent może mieć problem i których może nie rozumieć. Taki doradca jest bardziej wiarygodny dla pacjenta i bez problemu wzbudza zaufanie.

Jednak od doradcy pacjenta wymaga się nie tylko  merytorycznego przygotowania w zakresie diagnostyki i metod leczenia, ale także w zakresie budowania bliskiego, niemal terapeutycznego kontaktu z pacjentem, który potrzebuje pomocy. W kontakcie z pacjentem to właśnie doradca jest tą osobą, do której z pytaniami i wątpliwościami będą zwracali się pacjenci, oczekując nie tylko profesjonalnej informacji z zakresu zdrowia czy choroby, ale i pomocy w kryzysowych chwilach. Łączenie tych dwóch funkcji bywa niekiedy trudne, wyczerpujące i wiąże się z dużą odpowiedzialnością.

Reklama
Reklama

- Czy placówki onkologiczne spełniają postawiony przez ministerstwo warunek? W Centrum Onkologii w Bydgoszczy doradcy pacjenta funkcjonują już od maja ubiegłego roku. O to, jak pacjenci przyjęli nowy pomysł, zapytaliśmy dyrektora Centrum Onkologii prof. ZW. dr. hab. N. med. Janusza Kowalewskiego.

Panie dyrektorze, z wprowadzaniem stanowiska doradcy pacjenta bydgoska placówka wyprzedziła pomysły ministerstwa, skąd takie rozwiązanie?

Janusz Kowalewski: Lekarze i pielęgniarki często nie dysponują wystarczającą ilością czasu, by móc wyjaśniać każdemu pacjentowi jego wątpliwości. Dlatego zdecydowaliśmy się wyjść naprzeciw oczekiwaniom pacjentów i powołać doradców. Doradca jest niejako ogniwem łączącym  pacjenta z personelem medycznym. Do jego zadań należy wyjaśnienie pacjentowi wszelkich niejasnych dla niego zagadnień, omawianie wątpliwości dotyczących jego stanu zdrowia i planowanych zabiegów, pilnowanie, aby zgłaszał się on na badania i zabiegi oraz służenie mu wsparciem i pomocą, także w kontekście psychologicznym. Doradca spełnia  rolę tłumacza, który przedstawia pacjentowi historię jego choroby i zalecenia medyczne w sposób dla niego zrozumiały. Rozmowa jest więc głównym narzędziem pracy doradcy. Ważne jest, by przeprowadzać ją dokładnie, bez pośpiechu i w skupieniu na chorym.

Co się zmieniło w  placówce w związku z funkcjonowaniem stanowiska doradcy pacjenta?

Bez wątpienia pacjenci są bardziej zadowoleni. Każdy z pacjentów otrzymuje od nas Informator, który zapewnia podstawową wiedzę o metodach diagnostyki i leczenia choroby nowotworowej. Dodatkowo, informator wyposażony został w część spersonalizowaną dla chorego, w której jest miejsce na notatki, skierowania na diagnostykę oraz wyniki badań. Możliwość stałego kontaktu z doradcą pacjenta jest elementem ciągłego podnoszenia jakości oferowanych usług. Indywidualne podejście do każdego chorego jest standardem oferowanym w naszym ośrodku.

—Ewa Klejnowska

Ochrona zdrowia
Zdrowie żołnierza fundamentem bezpieczeństwa państwa
Ochrona zdrowia
Złoty biznes na pilotażu w psychiatrii. Śledztwo „Rzeczpospolitej” o nadużyciach w CZP
Materiał Promocyjny
Wielka diagnoza polskiego POZ. Badanie Centrum Medycznego CMP wskazuje luki między świadomością a potrzebami pacjentów
Ochrona zdrowia
Oddolna prywatyzacja i zamykanie szpitali to realny scenariusz na kolejne lata
Ochrona zdrowia
Miliardy złotych luki w budżecie NFZ. Demografia wykończy system?
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama