Trochę więcej niż telewizor

Odbiorniki oznaczone etykietą „Smart TV" to centra domowej rozrywki z dostępem do Internetu.

Publikacja: 24.02.2013 14:04

Inteligentny telewizor wygląda jak olbrzymi ekran komputera

Inteligentny telewizor wygląda jak olbrzymi ekran komputera

Foto: AP

Domowe urządzenie do oglądania programu telewizyjnego zmienia się w komputer do surfowania po sieci. Dla użytkowników oznacza to możliwość korzystania z  zasobów  YouTube'a czy innych podobnych portali, kontaktowania się z przyjaciółmi za pomocą komunikatorów takich jak Skype czy dostępu do serwisów społecznościowych – Facebooka bądź Twittera. Aby w pełni korzystać z dostępu do Internetu, niektóre telewizory wyposażone są w kamery. Fizyczne połączenie z Internetem zapewnia łącze sieci Ethernet, większość modeli Smart TV ma także moduł bezprzewodowej łączności Wi-Fi.

Sprzęt osobisty

Takie telewizory – z pewną dozą przesady – producenci nazwali inteligentnymi. Niezależnie od rodzaju monitora (LCD czy plazmy) i tego, czy przystosowane są do wyświetlania obrazu trójwymiarowego 3D czy nie, urządzenia takie łączą w sobie funkcje telewizora, konsoli do gier, komputera. Niektóre modele z wyższej półki wyposażone są w nagrywarki i wtedy mogą służyć także jako biblioteki multimediów.

Telewizory z dostępem do usług niezwiązanych z samym programem telewizyjnym jeszcze kilka lat temu były atrakcją tzw. inteligentnych domów przyszłości – dziś stały się dostępne w ofercie praktycznie wszystkich liczących się producentów. W ciągu niedługiego czasu Smart TV zmienią pospolite oglądanie telewizji w świat multimedialnej rozrywki.

– Telewizor niewątpliwie jest takim centrum domowej rozrywki. Kiedy pojawiła się możliwość podłączenia go do Internetu, należało z niej skorzystać – mówi Adrian Wysocki, product manager Audio Video Sharp Electronics w Polsce. – Sharp już w 2010 roku, jako pierwszy producent, zaoferował telewizory z otwartym dostępem do Internetu, pozwalając na swobodne surfowanie. Koncentrujemy się na aplikacjach wideo na życzenie (VOD), takich jak np. Ipla, oraz muzycznych – dodał Adrian Wysocki. – Jak wynika z badań, te aplikacje są najbardziej pożądane i najczęściej używane przez klientów.

Elektronika | Odbiorniki oznaczone etykietą  „Smart TV" to centra domowej rozrywki z dostępem do Internetu.

Według Wysockiego coraz więcej użytkowników telewizorów będzie chciało mieć dostęp do światowej sieci za pośrednictwem telewizora. Wyposażenie tych urządzeń w aplikacje umożliwiające komunikację z innymi użytkownikami Internetu za pośrednictwem Facebooka, Twittera czy Skype'a czynią posiadanie takiego telewizora  atrakcyjną alternatywą dla tradycyjnego komputera.

– Inteligentne telewizory z funkcjami sieciowymi zmieniają przeciętnego użytkownika z biernego odbiorcy nadawanych przez operatora telewizyjnego treści w twórcę własnej internetowo-telewizyjnej rzeczywistości – podkreśla Ireneusz Smaga, prezes firmy Panasonic w Polsce i krajach bałtyckich. – Telewizor stał się urządzeniem równie osobistym co PC, narzędziem aktywnego doboru treści i programów w czasie dogodnym dla widza.

Ale sytuacja wcale nie wygląda tak dobrze. Producenci skarżą się na niewielkie zainteresowanie ze strony klientów. Mimo to praktycznie wszystkie telewizory – oprócz najtańszych modeli – głównych producentów Samsunga, Panasonica, Toshiby, Sharpa czy Sony to urządzenia Smart TV. Aby wspomagać zainteresowanie i ujednolicić standardy, czołowi producenci sprzętu powołali Smart TV Alliance.

Inteligentna telewizja na podstawie oglądanych poprzednio programów i odwiedzanych stron internetowych czy korzystania z określonych serwisów sugeruje oglądającemu jego własny sprofilowany program. Urządzenia tworzą automatycznie profil użytkownika i prezentują go z menu na ekranie. Propozycje rekomendują w okienkach na ekranie telewizora. Oczywiście urządzenie musi go najpierw rozpoznać. Do tego służy kamera, która pozwala zidentyfikować użytkownika po twarzy. Sterowanie głosem zwalnia widza z konieczności posługiwania się pilotem.

Na przykład system rekomendacji programów, jakie oferuje Samsung, nazywa się S-Recommendation i dostępny jest w modelach telewizorów z 2013 roku. Inni czołowi producenci sprzętu RTV: Panasonic, Toshiba, Sony, Sharp, oferują podobne funkcje.

Telewizory plazmowe Panasonic Smart Viera na rok 2013 mają ciekawą funkcję – możliwość pisania po ekranie TV za pomocą specjalnego Electric Touch Pena.

– To unikalny gadżet, dzięki któremu możemy dodatkowo spersonalizować każde zdjęcie przesłane na ekran telewizora przez Wi-Fi – przekonuje Ireneusz Smaga.

Smartfon w garści

Smart TV oznacza także możliwość skomunikowania z telewizorem urządzeń mobilnych: smartfonów lub tabletów. Za pomocą sieci bezprzewodowej Wi-Fi można przesyłać multimedia z różnych źródeł. Na przykład transmitować filmy zrobione smartfonem lub kamerą czy aparatem fotograficznym wyposażonym w moduł łączności Wi-Fi.  Wtedy można oglądać je na dużym ekranie telewizora. Można też, nie ruszając się z kanapy i nie wypuszczając z rąk smartfona czy tabletu, pobrać aplikacje na urządzenie i używać go jako pilota do telewizora.

Możliwości wyszukiwania i nawigacji są coraz bogatsze, producenci dbają o to, aby interfejs użytkownika był jak najbardziej intuicyjny i łatwy do opanowania. Telewizory zapewnią wszystko, czego potrzebuje  nawet wyrafinowany użytkownik poszukujący rozrywki we wszystkich dostępnych kanałach telewizyjnych i w Internecie.

Połączenie telewizji z Internetem oferują nie tylko odbiorniki. Tradycyjną emisję sygnałów telewizyjnych z multimedialnymi treściami dostarczanymi za pomocą szerokopasmowego łącza do Internetu oferują też nadawcy. Na razie w Polsce taki program jest jeszcze na poziomie eksperymentalnym.

Platformę Hybrydową  z zestawem aplikacji oferuje Telewizja Polska (Pogoda, Ankieta, TVP.INFO) oraz ESKA TV z aktualnościami ze świata muzyki, programem stacji radiowych itd. Program tych nadawców dostępny jest w cyfrowej telewizji naziemnej DVB-T (nie działają jeszcze w całym kraju).

Telewizja hybrydowa spełnia zatwierdzony dla Europy standard HbbTV (Hybrid Broadcast Broadband TV). Sygnał w standardzie HbbTV udostępniany jest także przez niektóre kablówki i platformy cyfrowe. Najnowsze telewizory „Smart tv" przystosowane są już do standardu HbbTV. Są to m.in. Panasonic Viera Cast i Viera Connect, Samsung Smart TV oraz modele Toshiby oznaczone logo Places. Do  standardu HbbT przystosowane są też wszystkie modele Sharpa z 2013 r. oprócz podstawowych modeli LCD.

Domowe urządzenie do oglądania programu telewizyjnego zmienia się w komputer do surfowania po sieci. Dla użytkowników oznacza to możliwość korzystania z  zasobów  YouTube'a czy innych podobnych portali, kontaktowania się z przyjaciółmi za pomocą komunikatorów takich jak Skype czy dostępu do serwisów społecznościowych – Facebooka bądź Twittera. Aby w pełni korzystać z dostępu do Internetu, niektóre telewizory wyposażone są w kamery. Fizyczne połączenie z Internetem zapewnia łącze sieci Ethernet, większość modeli Smart TV ma także moduł bezprzewodowej łączności Wi-Fi.

Pozostało 90% artykułu
Materiał Promocyjny
Kod Innowacji - ruszył konkurs dla firm stawiających na nowe technologie w komunikacji z konsumentami
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
Polska na czele rewolucji technologii kwantowych
Materiał partnera
Technologie kwantowe: nauka tworzy szanse dla gospodarki
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji