Wróć bezpiecznie do domu

W ciągu minionego roku oddano do użytku około 700 km dróg szybkiego ruchu. W tym samym czasie liczba ofiar śmiertelnych na drogach krajowych spadła o 15 procent. Taka tendencja w dużej mierze wynika z realizacji inwestycji współfinansowanych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ).

Publikacja: 26.08.2013 08:36

Droga ekspresowa Kalsk – Miłomłyn, fot. Sławomir Modras/ZBM

Droga ekspresowa Kalsk – Miłomłyn, fot. Sławomir Modras/ZBM

Foto: ROL

Celem drogowców jest budowa jak największej liczby kilometrów tras, które będą bezpieczne. Wszystko po to, by chronić życie i zdrowie podróżnych oraz minimalizować liczbę wypadków. Dlatego przyjęty w czerwcu bieżącego roku Narodowy Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2013-2020 oraz realizowany przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad program Drogi Zaufania opierają się na dwóch podstawowych założeniach: człowiek zawsze może popełnić błąd, a inżynieria, technologia, nadzór, ratownictwo i edukacja mają zminimalizować jego skutki. To dlatego nowe drogi są szerokie, zaprojektowane z możliwie dużą liczbą bezkolizyjnych skrzyżowań i rond, dobrze oznakowane (także przy pomocy świetlnych tablic informacyjnych – tzw. znaków zmiennej treści), wyposażone w szerokie pobocza, bariery energochłonne, kładki oraz oświetlenie przejść dla pieszych. Pojawiają się także zupełnie nowe typy oznakowań i samych dróg, np. tzw. drogi 2+1, posiadające dodatkowy pas ruchu służący do wyprzedzania.

W ramach POIiŚ najwięcej powstaje tras dwujezdniowych. W te wakacje wielu kierowców jadących do i z Trójmiasta może przekonać się, jak bardzo poprawił się komfort podróży dzięki zastosowaniu takiego właśnie rozwiązania. Nowa trasa S7 na odcinku Elbląg - Miłomłyn spełnia już najwyższe standardy bezpieczeństwa. Mająca po dwa pasy ruchu w każdym kierunku droga ekspresowa pozwala dojechać do celu nie tylko szybciej, ale i bezpiecznie. Na liczącym nieco ponad 50 km nowo wytyczonym odcinku znajduje się 45 obiektów inżynieryjnych (mostów, wiaduktów, przejść dla zwierząt), pozwalających na bezkolizyjny przejazd przez tereny zabudowane i leśne. Zmęczeni kierowcy mogą odpocząć w czterech wyznaczonych dla nich Miejscach Obsługi Podróżnych. Wszyscy, którzy korzystali kiedyś z zatłoczonej i niebezpiecznej starej „siódemki", od razu zauważą różnicę.

Podobnie jak kierowcy omijający Warszawę jednojezdniową, ale wyposażoną w szerokie pobocza drogą numer 50. Zamiast przebijać się przez centrum Żyrardowa, mogą skorzystać z nowej obwodnicy. Trasa omija miasto, a tam, gdzie krzyżuje się z drogami lokalnymi, zastosowano skrzyżowania dwupoziomowe albo poprawiające bezpieczeństwo ronda. Nie trzeba dodawać, że z obwodnicy zadowoleni są także mieszkańcy miasta, którzy pozbyli się ruchu tranzytowego spod swoich okien.

A jeśli już zdarzy się wypadek? Kierowcy mogą liczyć na świetnie wyposażone służby ratownictwa drogowego. W ramach projektu „Usprawnianie ratownictwa na drogach, etap I" dofinansowany został ze środków unijnych zakup 20 ciężkich i 20 średnich zestawów hydraulicznych oraz 5 elektrycznych - mówi Marcin Słupek z Biura Współpracy Międzynarodowej Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej. - Będą one służyć jednostkom ratowniczym z kilku województw: mazowieckiego, pomorskiego, wielkopolskiego i dolnośląskiego. Zakupione zestawy narzędzi przeznaczone są do uwalniania osób uwięzionych w pojazdach oraz skrócenia czasu usuwania skutków wypadków drogowych. Niewielki rozmiar sprzętu, a także możliwość szybkiego montażu i demontażu ułatwia pracę strażakom podczas akcji ratowniczych.

Ważnym elementem bezpieczeństwa na drogach jest również edukacja i kształtowanie bezpiecznych zachowań uczestników ruchu drogowego. Dzięki współfinansowaniu w ramach POIiŚ na terenie 15 województw powstaje 20 miasteczek ruchu drogowego. Będą to miejsca wyposażone w infrastrukturę (jezdnie, chodniki, znaki drogowe, przejścia dla pieszych, skrzyżowania i ronda oraz elementy małej architektury) niezbędną do przeprowadzania zajęć praktycznych z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego dla dzieci i młodzieży.

Oczywiście to nie koniec. Inwestycje w bezpieczeństwo będą także priorytetem na kolejne lata, bo choć zarówno komfort, jak i bezpieczeństwo podróży znacznie wzrosły, wciąż są miejsca, które wymagają poprawy.

Artykuł informacyjno-promocyjny finansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz przez budżet państwa w ramach pomocy technicznej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko

Celem drogowców jest budowa jak największej liczby kilometrów tras, które będą bezpieczne. Wszystko po to, by chronić życie i zdrowie podróżnych oraz minimalizować liczbę wypadków. Dlatego przyjęty w czerwcu bieżącego roku Narodowy Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2013-2020 oraz realizowany przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad program Drogi Zaufania opierają się na dwóch podstawowych założeniach: człowiek zawsze może popełnić błąd, a inżynieria, technologia, nadzór, ratownictwo i edukacja mają zminimalizować jego skutki. To dlatego nowe drogi są szerokie, zaprojektowane z możliwie dużą liczbą bezkolizyjnych skrzyżowań i rond, dobrze oznakowane (także przy pomocy świetlnych tablic informacyjnych – tzw. znaków zmiennej treści), wyposażone w szerokie pobocza, bariery energochłonne, kładki oraz oświetlenie przejść dla pieszych. Pojawiają się także zupełnie nowe typy oznakowań i samych dróg, np. tzw. drogi 2+1, posiadające dodatkowy pas ruchu służący do wyprzedzania.

Materiał Promocyjny
Kod Innowacji - ruszył konkurs dla firm stawiających na nowe technologie w komunikacji z konsumentami
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
Polska na czele rewolucji technologii kwantowych
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nowe technologie
Prof. Zybertowicz: AI może potraktować ludzkość jak budowniczy autostrad traktują mrowiska