Jak prowadzić superauto

Superauta wymagają nie tylko dużych pieniędzy, ale i umiejętności kierowcy.

Publikacja: 25.02.2016 17:51

Ćwiczenia na torze pozwalają szlifować umiejętności w bezpiecznych warunkach

Ćwiczenia na torze pozwalają szlifować umiejętności w bezpiecznych warunkach

Foto: Szkoła Jazdy Subaru

Pisk opon, wycie silnika i gwałtownie manewrujące pomiędzy pachołkami BMW M3. Za kierownicą jednak nie siedzą nastolatki, lecz stateczni panowie, a jazdy nie odbywają się o północy pod mostem, lecz za dnia na torze pod okiem trenerów jazdy monachijskiej marki.

Od dekad producenci sportowych aut urządzają dla klientów szkoły szkolenia zaawansowanej techniki jazdy, bo takie jest zapotrzebowanie. Skoro klient ma mocny samochód, musi wiedzieć, jak z niego korzystać, aby mieć przyjemność i nie zrobić krzywdy sobie i innym.

Jazda sportowymi samochodami to kosztowna zabawa. AMG Driving Academy, mając 12 aut, przeprowadziła w Polsce w 2015 r. 43 szkolenia, które ukończyło 636 klientów marki. Zużyli przy tym 189 opon i spalili 16 tys. litrów paliwa.

– Zainteresowanych jest dużo więcej, ale gdybyśmy mieli organizować treningi dla wszystkich chętnych, firma chyba zbankrutowałaby – śmieje się przedstawiciel marki Mercedes-Benz Aleksander Rzepecki. Koncern traktuje szkolenia jako reklamę swoich samochodów.

Zainteresowanie treningami wzrasta, bo Polacy coraz częściej mogą sobie pozwolić na mocne auta, i ich sprzedaż wyraźnie rośnie. Nie chodzi o limuzyny (wśród nich przeważają 300-konne diesle), lecz sportowe modele. Porsche sprzedaje w Polsce tysiąc samochodów rocznie, Mercedes AMG znalazł w 2015 r. klientów na 600, dwa razy więcej niż rok wcześniej. W takich autach silniki mają nawet po 500 koni i wymagają niezłych umiejętności jeździeckich. Nabywcom nie chodzi przy tym o funkcjonalność pojazdu, lecz o adrenalinę lub przyjemność z jazdy.

– Ludzie są zainteresowani jazdą szybkimi samochodami i takie hobby jest coraz popularniejsze. W kraju jest kilka firm, które wypożyczają drogie samochody, jak Lamborghini lub Nissan 370 Z, i mają coraz więcej klientów – zauważa dziennikarz motoryzacyjny Marek Wicher. Dodaje, że jazdy odbywają się nie tylko na drogach publicznych, ale coraz częściej na torach. – Osoby, które stać na naprawdę szybkie auta, mają 50 lat i trochę doświadczenia życiowego. Wiedzą, że do prowadzenia takiego auta trzeba mieć sporo umiejętności – tłumaczy wzrost zainteresowania szkoleniami.

Podobne zdanie mają twórcy sportowych pojazdów. – Nie wystarczą umiejętności, jakie posiada kierowca miejskiego samochodu. Superauta osiągają 200–270 km/h w tym samym czasie co typowy kompakt 100 km/h – porównuje prezes spółki przygotowującej supersportowy samochód Arrinera Łukasz Tomkiewicz.

Stąd rośnie zainteresowanie ofertą szkół jazdy. – Każdego roku wysyłamy 50 osób na szkolenie do zimowego ośrodka Levi w Finlandii oraz 300 osób na letnie szkolenia na tor pod Stambułem w Turcji – mówi rzecznik Porsche Polska Marek Sworowski.

W Finlandii kierowcy trenują jazdę w zimowych warunkach, a w Turcji mogą sprawdzić swoje umiejętności na torze F1. Wyprawy, w których mogą brać udział nie tylko właściciele Porsche, ale także osoby niemające auta tej marki, są całkiem popularne. Wyprawa do Finlandii kosztuje 3300 euro, do Turcji 2 tys. euro. – Nie mamy problemu z zapełnieniem listy – przekonuje Sworowski.

Nie wszystkie treningi są tak szalenie drogie. Szkoła Jazdy Subaru oferuje całodzienne zajęcia na Torze Kielce za 450 zł (drugi etap wyceniony jest na 550 zł). – Rocznie w Szkole Jazdy Subaru na około 250 różnego rodzaju szkoleniach oraz imprezach spotyka się ponad 5 tys. osób – informuje przedstawiciel Subaru Import Polska Zbigniew Karcz. Szkolenie jest dwustopniowe i znakomita większość uczestników przechodzi oba poziomy, sporo z nich trenuje regularnie, bo nawyki z czasem zanikają. Pierwszy etap składa się z podstawowych umiejętności, w tym nauki dobrania pozycji za kierownicą. Proste ćwiczenia wykazują, że przy nieprawidłowej trenujący nie jest w stanie opanować auta.

Materiał Promocyjny
Kod Innowacji - ruszył konkurs dla firm stawiających na nowe technologie w komunikacji z konsumentami
Materiał Promocyjny
Polska na czele rewolucji technologii kwantowych
Materiał partnera
Technologie kwantowe: nauka tworzy szanse dla gospodarki
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką