Spada liczba zamówień na jumbo jety

Boeing zmniejszył dostawy słynnego modelu 747. Z powodu spadającej liczby zamówień firma nie wyklucza zakończenia produkcji słynnego modelu z charakterystycznym „garbem”.

Publikacja: 03.08.2016 12:21

Publiczny pokaz prototypu 747 w 1968 roku / SAS

Publiczny pokaz prototypu 747 w 1968 roku / SAS

Foto: Wikipedia

Według Boeinga liczba zamówień na jumbo jety wyraźnie spadła w 2016 roku. W pierwszym półroczu firma dostarczyła zaledwie trzy sztuki, podczas gdy w tym samym okresie rok wcześniej — dziewięć. Kłopoty ze znalezieniem klientów ma również Airbus z potężnym A380 - również zdecydował się zmniejszyć produkcję.

W kolejnych latach ma być jeszcze gorzej. Przyczyną słabości sprzedaży 747 jest powodzenie nowocześniejszych konstrukcji. Użytkowników odbiera mu przede wszystkim wewnętrzny konkurent — 787 Dreamliner. Linie lotnicze interesują się bardziej tańszymi i mniejszymi dwusilnikowymi konstrukcjami. Chętny do odebrania Boeingowie odbiorców jest także Airbus ze swoim większym „superjumbo" 380. Dlatego w kolejnych latach Boeing planuje ograniczenie produkcji o połowę. „Nie wykluczamy nawet całkowitego zakończenia produkcji" — przyznaje oficjalnie firma w oświadczeniu dla agencji Reuters. „Podejmiemy taką decyzję, jeżeli nie zdobędziemy wystarczającej liczby zamówień i nowych rynków lub jeżeli poniesiemy nieprzewidziane straty".

- Zdecydowaliśmy się zredukować oczekiwania i szacunki dotyczące wielkości produkcji i przychodów w programie 747 - przyznal Denni Muilenberg z Boeinga. - Przewidujemy osłabienie się rynku powietrznych przewozów towarowych.

Boeing 747 to najbardziej rozpoznawalny samolot pasażerski świata — za sprawą zgrubienia w dziobowej części kadłuba. Cztersilnikowy Jumbo Jet był pierwszym oferowanym komercyjnie szerokokadłubowcem. Jego pojemność była ponad dwukrotnie większa, niż innych ówczesnych samolotów o podobnym zasięgu i przez długi czas był największym samolotem pasażerskim oraz towarowym świata. Ten rekord utrzymał przez 37 lat.

Pierwszy lot 747 wykonał w lutym 1969 roku. Już rok później trafił do rutynowej służby obsługując loty dalekiego zasięgu. Pierwszą linią korzystającą z jumbo jetów były Pan American World Airways — nieistniejący już Pan Am.

Model 747 zrobił karierę, której nie spodziewali się nawet w Boeingu. Początkowo sądzono, że odbiorcy będą wykazywać większe zainteresowanie typem cargo (towarowym). Wszystko dlatego, że gdy projektowano 747 w latach 60. ubiegłego wieku, jego realnymi konkurentami miały być samoloty naddźwiękowe. To one miały wozić pasażerów na dalekich trasach. Poczta i inne towary mogły lecieć wolniejszym Jumbo Jetem. Firma planowała sprzedaż ok. 400 sztuk tych jednostek. Do dziś sprzedano 1522 sztuki.

Nowe technologie
Podcast „Rzecz w tym”: Czy jesteśmy skazani na bipolarny świat technologiczny?
Nowe technologie
Chińska rewolucja w sztucznej inteligencji. Czy Ameryka traci przewagę?
Materiał Promocyjny
Kod Innowacji - ruszył konkurs dla firm stawiających na nowe technologie w komunikacji z konsumentami
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Materiał Promocyjny
Obiekt z apartamentami inwestycyjnymi dla tych, którzy szukają solidnych fundamentów
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji