Fajny telefon, ale za trudny

Ustawienie nowej komórki jest równie stresujące, jak przeniesienie konta do innego banku

Aktualizacja: 20.01.2009 17:08 Publikacja: 20.01.2009 16:59

Fajny telefon, ale za trudny

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

Frustracja, złość i wreszcie zniechęcenie towarzyszą korzystaniu z nowych – zbyt skomplikowanych w obsłudze – telefonów komórkowych. Badania przeprowadzone przez firmę Mformation w USA i Wielkiej Brytanii przynoszą jednoznaczne wyniki: 95 proc. zapytanych używałoby nowych technologii, gdyby tylko wiedzieli, jak to zrobić. Ale nie wiedzą. Aż 85 proc. irytuje się, gdy mają włączyć nową funkcję w nowoczesnej komórce. Dla 61 proc. jest to tak samo stresujące, jak przeniesienie konta do innego banku. Badanie Mformation objęto ok. 4 tys. użytkowników telefonów komórkowych.

– Nowoczesne telefony potrafią robić mnóstwo różnych rzeczy – tłumaczy sieci BBC Matthew Bancroft z Mformation. – Ale paradoksalnie wiele osób z tych wielkich możliwości nie korzysta.

Z przeprowadzonych przez jego firmę badań wynika, że zbyt wymagająca obsługa potrafi zniechęcić blisko dwie trzecie użytkowników. Według Bancrofta ustawienie i przygotowanie do codziennego użytku nowej komórki powinno zająć ok. 15 minut. Ale większość musi poświęcić na to co najmniej godzinę.

Jakie jest rozwiązanie? Według Geoffa Blabera, analityka CCS Insight, pomóc mogą dotykowe ekrany z wyraźnymi ikonami – takie, jak stosowane w Apple iPhone. Ikony to lepsze rozwiązanie niż rozwijające się tekstowe menu, które stosują producenci komórek.

Drugim sposobem jest namówienie do współpracy operatorów. To właśnie im najbardziej zależy na uruchomieniu nowych funkcji – takich, jak przeglądanie Internetu, odbieranie poczty czy podcastów – po prostu na tym zarabiają. – Operatorzy starają się uniezależnić od dochodów z połączeń głosowych czy wiadomości SMS, bo ten segment się zmniejsza – powiedział Blaber.

Reklama
Reklama

Dlatego operatorzy przygotowują nowe telefony do korzystania z transmisji danych. Mają też gotowe konfiguracje do załadowania przez SMS – tak robią m.in. polskie sieci komórkowe.

Frustracja, złość i wreszcie zniechęcenie towarzyszą korzystaniu z nowych – zbyt skomplikowanych w obsłudze – telefonów komórkowych. Badania przeprowadzone przez firmę Mformation w USA i Wielkiej Brytanii przynoszą jednoznaczne wyniki: 95 proc. zapytanych używałoby nowych technologii, gdyby tylko wiedzieli, jak to zrobić. Ale nie wiedzą. Aż 85 proc. irytuje się, gdy mają włączyć nową funkcję w nowoczesnej komórce. Dla 61 proc. jest to tak samo stresujące, jak przeniesienie konta do innego banku. Badanie Mformation objęto ok. 4 tys. użytkowników telefonów komórkowych.

Reklama
Nowe technologie
Podcast „Rzecz w tym”: Czy jesteśmy skazani na bipolarny świat technologiczny?
Nowe technologie
Chińska rewolucja w sztucznej inteligencji. Czy Ameryka traci przewagę?
Materiał Promocyjny
Kod Innowacji - ruszył konkurs dla firm stawiających na nowe technologie w komunikacji z konsumentami
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama