Żaglówka bez żeglarza

W pełni zrobotyzowane jachty ruszą wkrótce na regaty przez Atlantyk. Przez trzy miesiące będą nimi sterowały komputery – bez udziału ludzi

Aktualizacja: 02.05.2009 14:30 Publikacja: 02.05.2009 01:28

Łodzie, jakie znamy z polskich jezior, przechodzą powoli do historii

Łodzie, jakie znamy z polskich jezior, przechodzą powoli do historii

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys Seweryn Sołtys

Regaty International Microtransat Challenge mają się rozpocząć pod koniec tego roku. Wezmą w nich udział całkowicie automatyczne żaglówki przygotowywane przez kilkanaście zespołów z całego świata. Jeszcze żadnej zrobotyzowanej łódce z takim napędem nie udało się pokonać Atlantyku. Trasa wyścigu będzie wiodła od wybrzeży Irlandii do Karaibów. W sumie ok. 7 tys. kilometrów.

[srodtytul]Co w tym trudnego[/srodtytul]

– Jesteśmy w stanie ustanowić rekord świata – mówi Gion-Andri Busser kierujący szwajcarskim zespołem SSA. Ich łódź „Avalon”, zbudowana przy udziale firm projektujących jachty startujące w Pucharze Ameryki, przechodzi właśnie testy na Jeziorze Zuryskim.

W zależności od pogody i prędkości osiąganej przez jednostki regaty mogą trwać dwa – trzy miesiące. Przez ten czas inżynierowie będą mogli tylko się przyglądać.

I na tym polega problem. Cały sprzęt ma być niezawodny, odporny na słoną wodę – a przede wszystkim musi dopłynąć do celu. Organizatorzy nie są wymagający – sami zawodnicy muszą wybrać punkt docelowy, a później „trafić” w niego z dokładnością do 50 kilometrów. Ale w odróżnieniu od autopilotów w łodziach motorowych sztuczny sternik na żaglówce musi brać pod uwagę nie tylko cel, ale także wiatr i zmiany pogody.

Jak to ma działać? Inżynierowie z francuskiego Instytutu Aeronautyki i Przestrzeni Kosmicznej opracowali system komputerowy, który ma naśladować decyzje człowieka. Program Nawigator ustala drogę do celu. Program Sternik bierze pod uwagę kierunek wiatru i robi zwroty. W razie potrzeby omija inne jednostki. Program Trymer ustawia odpowiednio żagle. Największy problem jest ze Strategiem, który musi zaplanować trasę, uwzględniając dane satelitarne o pogodzie.

[srodtytul]Hi-tech na wodzie[/srodtytul]

Większość zautomatyzowanych żaglówek to przerobione małe łodzie. Tak jest w przypadku Roboat, austriackiej jednostki, która już trzykrotnie wygrywała regaty maszyn. Rumpel steru, liny do obsługi żagli (grota i foka) zostały podłączone do elektrycznych siłowników. Miejsca dla ludzi na pokładzie zajęły baterie słoneczne, które muszą dostarczyć prądu komputerom, czujnikom i podzespołom mechanicznym.

Szwajcarski „Avalon” ma kadłub wykonany tak jak w jachtach regatowych. Maszt i bom są z włókien węglowych. Zastosowano w nim też oryginalne rozwiązanie ożaglowania – tzw. aerorig – praktycznie obywający się bez skomplikowanego i awaryjnego olinowania. Jako zasilanie awaryjne przewidziano nowoczesne ogniwa paliwowe. Komputer zamknięto w wodoodpornym przedziale kadłuba.

Po co to wszystko? Takie samodzielne jednostki będą mogły prowadzić badania oceanograficzne. Rozwiązania techniczne trafią zaś do zwykłych jachtów żaglowych, zapewniając większy komfort i bezpieczeństwo załogom. Ale wszystko wskazuje na to, że jeszcze nieprędko zrezygnujemy z prawdziwego sternika. Organizatorzy regat robotów sami przyznają, że zapewne żaden jacht nie ukończy wyścigu. Natomiast „Avalon” dziewiczy rejs zakończył na mieliźnie. Ale to może się zdarzyć każdemu.

[i]Masz pytanie, wyślij e-mail do autora: [mail=p.koscielniak@rp.pl]p.koscielniak@rp.pl[/mail][/i]

Regaty International Microtransat Challenge mają się rozpocząć pod koniec tego roku. Wezmą w nich udział całkowicie automatyczne żaglówki przygotowywane przez kilkanaście zespołów z całego świata. Jeszcze żadnej zrobotyzowanej łódce z takim napędem nie udało się pokonać Atlantyku. Trasa wyścigu będzie wiodła od wybrzeży Irlandii do Karaibów. W sumie ok. 7 tys. kilometrów.

[srodtytul]Co w tym trudnego[/srodtytul]

Pozostało 86% artykułu
Materiał Promocyjny
Kod Innowacji - ruszył konkurs dla firm stawiających na nowe technologie w komunikacji z konsumentami
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
Polska na czele rewolucji technologii kwantowych
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nowe technologie
Prof. Zybertowicz: AI może potraktować ludzkość jak budowniczy autostrad traktują mrowiska